>
Kategorie: Akcesoria Newsy Telefony Wearables

Apple idzie w usługi. iPhone nie jest już w stanie uciągnąć finansów firmy

W siedzibie Apple w Cupertino szykują się spore zmiany. Firma dostosowuje się do zmian rynkowych i robi to najwyraźniej kosztem iPhone’ów. Albo po prostu nie potrafi znaleźć dla nich odpowiedniej rzeszy odbiorców.

Dzisiejsze zestawienie wyników największych producentów smartfonów przygotowane przez firmę analityczną IDC pokazuje, że Apple wyraźnie nie radzi sobie z nową rzeczywistością tego rynku, który kurczy się w tempie zaskakującym nawet dla branżowych specjalistów.

Spadek o 6,6% w liczbie sprzedanych egzemplarzy w porównaniu do analogicznego okresu rok temu pokazuje, że rynek został solidnie nasycony, a perspektywy na kolejne miesiące wcale nie są zbyt przyjemne.

iPhone notuje spore straty. „Amazing” już nie wystarcza

Wygląda jednak na to, że odbiorcy największy przesyt czują… smartfonami od Apple. Koncern z Cupertino zanotował bowiem spadek aż o 4 punkty procentowe względem pierwszego kwartału 2018 roku (11,7 zamiast 15,7% udziałów), co oznacza, że firma utraciła aż 1/3 kapitału branżowego z początku 2018 roku. To oczywiście znalazło przełożenie na finanse firmy – choć urządzenia mobilne wciąż stanowią podstawę działalności, to przychód ze sprzedaży iPhone’ów wyniósł 31 miliardów dolarów, czyli aż 7 mld mniej, niż na początku ubiegłego roku. Sporo, bo to utrata blisko 1/5 tego wyniku.

Widać więc jak na dłoni, że Apple nie radzi sobie ze sprzedażą nowych iPhone’ów. Po części jest to pokłosie faktu, iż użytkownicy smartfonów rzadziej wymieniają swoje urządzenia, a po części tego, że gigant z Cupertino chyba już sam pogubił się w tym, co tak naprawdę zamierza zaoferować swoim odbiorcom.

Windowanie cen przy jednoczesnym braku przełomowych rozwiązań technologicznych przejadło się części nie do końca zdeklarowanych miłośników urządzeń z logiem nadgryzionego jabłka. Najlepiej pokazują to badania popularności poszczególnych modeli najnowszej generacji, które jednoznacznie wskazują, że największym zainteresowaniem cieszy się najtańszy model, czyli iPhone XR.

I choć Tim Cook i spółka chcieli uniknąć kanibalizowania oferty, chociażby decydując się na wycofanie z oficjalnej sprzedaży po roku obecności na rynku iPhone X, to chyba nie do końca się to udało, bo wskutek niezbyt wielkich różnic w możliwościach modeli z poszczególnych generacji klienci chyba jednak wolą poczekać na większy przeskok technologiczny. Bo choć w Stanach Zjednoczonych iPhone cieszy się ogromną popularnością i o sprzedaż na tym rynku raczej nie ma się co martwić – ale Europa czy Azja chyba już nie są tak chętne do tego, by inwestować w topowe modele od Apple.

Wearables mocno w górę, ale czarnym koniem oferty są usługi

Na tym polu absolutnie nie dziwi więc fakt, że gigant z Cupertino chce zrekompensować straty mocno stawiając na pozostałe segmenty działalności. Świetnie radzi sobie segment wearables, który w połączeniu z gadżetami typu słuchawki AirPods 2 wygenerował przychód w wysokości 5,1 miliarda dolarów. 4,9 miliarda zarobiły iPady, czyli aż o 800 milionów więcej, niż w pierwszym kwartale 2018 roku.

Największą uwagę skupia jednak segment usług – to własnie tam Apple chce uderzyć z największą stanowczością i może się okazać, że za kilka lat to właśnie ta działalność koncernu stanie się najbardziej zyskowna. Już teraz serwisy Apple Music czy Apple News+ oraz inne, pomniejsze subskrypcje, zarobiły 11,5 miliarda dolarów w ciągu trzech miesięcy. A przecież musimy pamiętać, że przed nami start bardzo interesującej usługi dla graczy, czyli Apple Arcade, oraz Apple TV+, czyli szumnie zapowiadanej konkurencji dla Netfliksa, która wystartuje już jesienią tego roku.

Oczywiście dużym nadużyciem byłoby stwierdzenie, że wobec rosnącej popularności rynku usług biznes związany z iPhone’ami zostanie odesłany na bocznicę. Na to na razie Apple nie może sobie pozwolić i raczej nigdy tego nie zrobimy, ale oparcie modelu finansowego firmy na smartfonach to sytuacja, która w obecnych realiach rynkowych jest dla koncernu z Cupertino zbyt ryzykowna.

źródło

Amadeusz Cyganek

Najnowsze artykuły

  • Newsy
  • Telefony

Flagowiec Apple za 6000 złotych znowu z problemami. Kontrola jakości coraz gorsza?

Wydawałoby się, że Apple to synonim dbałości o każdy detal i skrupulatnej kontroli jakości. Tymczasem…

20 listopada 2025
  • Promocje

Ten promocyjny model bije na głowę markę JBL, Xiaomi oraz Samsunga. Za 374 złote nie znajdziesz lepszego głośnika

Jeden z najciekawszych głośników do 500 złotych doczekał się w Polsce przyjaznej przeceny. Niejaki Soundcore…

20 listopada 2025
  • Operatorzy
  • Orange

HA HA HA, takiej „promocji” Black Friday jeszcze nie widziałeś. Po prostu wstyd

Akcje promocyjne Black Friday od zawsze wzbudzały emocje. I prawidłowo, gdyż nie zawsze czarnopiątkowe "okazje"…

20 listopada 2025
  • Newsy
  • Technologie

Już wiadomo, czemu połowa internetu nie działała. To nie był atak DDoS

Ogromna awaria Cloudflare sparaliżowała tysiące stron i aplikacji. Początkowo podejrzewano potężny atak DDoS, ale rzeczywista…

20 listopada 2025
  • Bankowość
  • Newsy

Klienci ING muszą się na to przygotować. Inaczej doświadczą potężnej irytacji

Najważniejsze usługi zostaną tymczasowo wyłączone. Bank ING nie pozostawia złudzeń, że klienci, którzy odpowiednio się…

20 listopada 2025
  • Newsy
  • Realme
  • Telefony

Ważny wyciek średniaka realme, który tym razem nie powinien ominąć Polski

realme szykuje kolejną odsłonę swojej popularnej serii średniaków. Nowy realme 16 Pro może zadebiutować już…

20 listopada 2025