Kupując smartfon warto zwracać uwagę nie tylko na sugerowaną cenę detaliczną. Równie istotną kwestią jest gwarancja. Przekonał się o tym jeden z naszych Czytelników.
Co skłania nas do zakupu smartfonu z mniej znanego sklepu? Przede wszystkim krótki czas oczekiwania na zamówienie i atrakcyjna cena, która przeważnie jest niższa od sugerowanej przez producenta. I nie ma się czemu dziwić – każdy chce zaoszczędzić ciężko zarobione pieniądze i przy okazji kupić wymarzony produkt. Okazuje się jednak, że nie zawsze można zjeść ciastko i mieć ciastko, o czym boleśnie przekonał się nasz stały Czytelnik. A problem polega na respektowaniu warunków gwarancji na terenie Polski. Jego historia okazała się na tyle ciekawa, że zdecydowałem się przybliżyć jej szczegóły innym maniaKom – nie tylko ku przestrodze, ale przede wszystkim po to, aby pokazać, że warto walczyć o swoje prawa.
Zaczęło się niewinnie
Z prośbą o rozwiązanie problemu zwrócił się do nas jeden z naszych stałych Czytelników (pozdrawiamy Artur), który niedawno kupił telefon ZTE AXON 7 w sklepie internetowym jupi24.pl. Oferta była ciekawa, bo sprzęt we wspomnianym sklepie kosztuje niespełna 2060 zł, a więc niemal 100 zł mniej względem ceny ustalonej przez producenta. Pieniędzy w portfelu zostało więc więcej, ale doszły z tego tytułu inne problemy – a mianowicie sprawa gwarancji. Otóż po zakupie okazało się, że w zasadzie nie wiadomo, kto bierze odpowiedzialność za serwisowanie smartfona.
Zapoznawszy się ze szczegółami sprawy, postanowiłem poznać zdanie innych, związanych z tematem stron. Na początek wysłałem kilka wiadomości – i już po chwili wiedziałem, że sprawa nie będzie taka prosta, jak się początkowo wydawało…
ZTE Polska: to nie jest nasz problem
Poszukując odpowiedzi na trapiące mnie pytania, skontaktowałem się z polskim oddziałem ZTE. Tam dowiedziałem się, że ZTE Polska nie serwisuje smartfonów pochodzących z innej dystrybucji, niż polska. Producent oferuje wsparcie techniczne dla tych urządzeń, które zostały zakupione oficjalnym kanałem dystrybucji, a zatem w ofertach operatorskich oraz w największych sieciach sklepów (między innymi w RTV EURO AGD). W przypadku mniejszych sklepów kwestia serwisowania zazwyczaj leży po stronie sprzedającego. To on odpowiedzialny jest za dostarczenie uszkodzonego urządzenia do dystrybutora, u którego dokonał zakupu. Klient ma natomiast obowiązek dostarczyć smartfon do sklepu, w którym został zakupiony.
Witamy Pana, warunki gwarancji modeli zakupionych poza Polską należy sprawdzić u sprzedawcy, ZTE Poland nie serwisuje sprzętu spoza polskiej dystrybucji. Pozdrawiamy
ZTE Poland
W przypadku ZTE Axon 7 chodzi jednak nie tylko o standardowy, 24-miesięczny okres gwarancyjny, gdyż producent objął ten model programem Axon VIP serwis, który oferuje dodatkowe korzyści dla klienta.
W ramach programu okres gwarancyjny urządzenia wydłużony został do 3 lat. Ponadto, w ciągu pierwszych 6 miesięcy od daty zakupu producent gwarantuje jednokrotną wymianę uszkodzonego ekranu i jednokrotną naprawę smartfona w przypadku jego zalania przez pełen okres trwania gwarancji.
-fragment informacji prasowej
Zdawkowe odpowiedzi sklepu
W przypadku wspomnianego sklepu internetowego, w którym zakupu dokonał nasz Czytelnik, gwarancja jest wyłącznie dwuletnia. Zostałem o tym poinformowany zarówno podczas rozmowy telefonicznej, jak również drogą elektroniczną. Udało mi się również ustalić, że AXON 7 w ofercie sklepu pochodzi z europejskiej dystrybucji na zachodni rynek. Później, w toku swojego dochodzenia dowiedziałem się od serwisu (o którym za chwilę), że AXON 7 naszego Czytelnika został sprowadzony z Niemiec. Szkoda tylko, że tej informacji nie mógł mi przekazać pracownik sklepu, do którego pytanie o pochodzenie smartfonu skierowałem w pierwszej kolejności.
gwarancja producenta w serwisie europejskim wynosi 24 mc
– odpowiedź ze sklepu internetowego jupi24.pl
Wszystko jasne? Nie do końca…
Co ciekawe, w pudełku ze smartfonem znajdowała się broszurka informacyjna dotycząca rozszerzonej gwarancji. Treść była w kilku językach, w tym także po polsku. Pomimo tego, sklep internetowy nie ma zamiaru respektować warunków programu Axon VIP serwis, a polski oddział ZTE konsekwentnie zasłania się przepisami, wedle których za serwisowanie zakupionego telefonu odpowiada ktoś inny.
Czy w związku z tym nasz CzytelniK jest skazany na warunki stawiane przez sklep internetowy, mimo, że nie są zgodne z gwarancją programu Axon VIP serwis firmy ZTE? Z tym pytaniem udałem się do serwisu prowadzącego naprawy gwarancyjne smartfonów ZTE.
Serwis rozwiewa wątpliwości
Ostatnią deską ratunku dla naszego Czytelnika i zaspokojenie mojej ciekawości okazał się serwis Regenersis (CTDI), który zajmuje się między innymi naprawami smartfonów marki ZTE. Po kilku telefonach i mailach udało mi się jednoznacznie ustalić, że napraw telefonów ZTE pochodzących z europejskiego rynku można dokonywać na terenie Polski. Są to oczywiście usługi nieodpłatne, realizowane w ramach okresu gwarancyjnego. Trzeba natomiast dysponować fakturą, na podstawie której obliczany jest czas obowiązywania gwarancji.
Uzyskawszy tę informację już wiedziałem, że ani ZTE Polska, ani przedstawiciel sklepu nie mówią nam całej prawdy. Postanowiłem więc dopytać o jeszcze jedną kwestię, a mianowicie o program Axon VIP. Okazało się, że smartfony z europejskiej dystrybucji są nim objęte, a zatem naszemu CzytelniKowi przysługują wszystkie profity z tego tytułu – mimo iż sklep i polski oddział ZTE twierdzą inaczej.
Wracam do ZTE i … niespodzianka
Mądrzejszy o informacje uzyskane z serwisu, napisałem ponownie do polskiego oddziału ZTE z prośbą o komentarz. I tu niespodzianka. Okazuje się, że zapadły nowe decyzje w interesującej mnie sprawie – ZTE zdecydowało się zmienić stanowisko w sprawie serwisowania smartfonów z rynków europejskich w Polsce. Otrzymałem potwierdzenie, że każdy telefon kupiony na europejskim rynku będzie serwisowany w Polsce, respektowane będą również warunki programu Axon VIP serwis. GsmManiaK zmienia rzeczywistość? Najwyraźniej. 🙂
Tylko Axon 7 i jego wersję mini można naprawiać w polskim serwisie z europejskiej dystrybucji, innych modeli nie.
ZTE Poland
Nie bójcie się pytać
W toku mojego dochodzenia udało się pomóc naszemu Czytelnikowi. Szkoda tylko, że pracownicy sklepu internetowego oraz polskiego oddziału ZTE nie byli w stanie udzielić klientowi rzetelnej informacji już na samym wstępie.
Ta sprawa jasno pokazuje, że decydując się na zakup jakiekolwiek urządzenia warto zwrócić uwagę nie tylko na jego cenę, ale również na kwestię ochrony gwarancyjnej i zasad, w oparciu o które jest realizowana.
Ważne, abyście przed zakupem dokładnie sprawdzili informacje podawane w opisie urządzenia i upewnili się, z jakiej dystrybucji pochodzi urządzenie. Jeżeli coś jest niejasne, powinniście przed zakupem skontaktować się ze sprzedawcą w celu doprecyzowania wszystkich niezbędnych informacji. Przy okazji przypomnę również, że zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, zawsze możecie dokonać zwrotu zakupionego na odległość towaru w ciągu 14 dni – szerzej pisaliśmy o tym w osobnym wpisie poświęconym gwarancji, do przeczytania którego Was zachęcam.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.