Kategorie: Apple Newsy

Czarne chmury nad Apple

Apple ostatnio ciągle negatywnie zaskakuje swoich klientów. Jak się okazuje, nie tylko ich. Najbliższy okres dla amerykańskiej firmy będzie bardzo intensywny pod kątem rozpraw sądowych – klienci na pewno nie odpuszczą w kilku sprawach.

Apple podkrada patenty?

Nie milkną echa kolejnych negatywnych informacji na temat Apple (najnowszą jest kwestia błędu „Error 53” o, której pisaliśmy na łamach gsmManiaKa), a rynek zaczyna się obracać przeciwko producentowi z Cupertino, który otrzymał już kilka pozwów – nie tylko od klientów. W tym momencie aż prosi się o przytoczenie powiedzenia: „kto mieczem wojuje, ten od miecza ginie”. Pamiętacie czasy kiedy Apple toczyło batalie sądowe z Samsungiem? Sytuacja się odwróciła a inicjatorem jednego z pierwszych pozwów jest firma Immersion, która zajmuje się wszelkiego rodzaju interakcjami ekranów dotykowych po ich dotknięciu. Korporacja z ogromnym dorobkiem tym razem postanowiła wytoczyć działa przeciwko Apple. O co chodzi? Jak zwykle o to samo czyli o pieniądze w postaci wykorzystywania patentów firmy Immersion. Z informacji, jakie podaje nam portal recode potentat zgłosił sprawę do sądu przeciwko Apple z racji bezprawnego przywłaszczenia zgłoszonych do urzędu patentowego pomysłów dotyczących technologii 3D Touch (Force Touch), zastosowanych w najnowszych produktach Apple.

Firma z San Jose zajmuje się wszelkiego rodzaju interakcjami związanymi z ekranami dotykowymi, przedmiotem sporu sądowego jest natomiast między innymi „shared feedback” czyli wyświetlania informacji na ekranie w różnoraki sposób w zależności od dotknięcia ekranu. Ciekawy patent, nie dziwne, że Apple się skusił. Nowe technologie to bardzo droga rzecz a czasem korzystanie z pomysłów konkurencji można przypłacić ogromnymi kosztami o czym doskonale wie Samsung.

Klienci też mają pazurki

Nie milkną też głośne pozwy ze strony klientów, którzy nie pozwalają sobie na coraz to śmielsze ruchy Apple na rynku i atakują pozwami firmę Tima Cooka. Oczywiście większość spraw rozgrywa się głównie w USA a jednak wrzawa medialna niesie się po całym świecie. Nie tak dawno Apple zostało pozwane przez klientów za „wysokie rachunki telefoniczne” gdzie znaleziono lukę w oprogramowaniu – defekt przełączał urządzenie z trybu WiFi do transmisji danych co było powodem ogromnych rachunków abonenckich. Po głębszej analizie okazało się, że problem ten po raz pierwszy pojawił się w 2012r zaraz po premierze iOS 6, dopiero w październiku 2015r wraz z aktualizacją iOS9 usterka została usunięta. Aktualizacja iPhonów do „dziewiątki” przyniosła kolejne niezadowolenie wśród klientów oraz użytkowników starszych urządzeń Apple o czym pisał Damian na łamach gmManiaKa.

Ostatnim głośnym (na tę chwilę) pozwem jest sprawa „Error 53”. Kilka dni temu wspomniałem w innym artykule, jak możemy obejść ten problem naprawiając samemu (albo w nieautoryzowanym punkcie) takie urządzenie. Przypomnę, że „Error 53” pojawia się w momencie kiedy klient naprawiając swoje uszkodzone mechaniczne urządzenie (pęknięty LCD) wymienia cały wyświetlacz wraz z nowym home buton, który po podłączeniu do płyty wywala błąd 53 a telefon w zasadzie nadaję się już tylko jako eksponat.

Amerykańscy klienci we współpracy z firmą prawniczą PCVA szykują pozew dotyczący tego problemu. Wydaje mi się, że nie trzeba być prawnikiem aby stwierdzić, że działanie Apple w zakresie wymian przycisków z odciskami to próba ograniczenia możliwości nieautoryzowanych napraw i „zmuszenie” klienta do skorzystania tylko i wyłącznie z serwisu Apple, który jest znacznie droższy niż dostępne punkty na rynku. Apple broniąc się zapewnia, że chodzi tylko i wyłącznie o dane (odciski klientów np. przy płatnościach Apple Pay) klientów, które mogą zostać skradzione. Ja osobiście nie wierzę w to tłumaczenie.

Oczekiwania klientów w zakresie sprawy „error 53” są wysokie. Czy Apple zapłaci i zniesie restrykcje dotyczące serwisowania Touch ID? Sądzę, że w niedługim czasie będziemy wiedzieć, jaki jest finał tej sprawy, która skończy się w kalifornijskim sądzie.

Źródło: Re/Code, PhoneArena

Karol Godlewski

Najnowsze artykuły

  • Newsy
  • Operatorzy
  • Orange
  • Promocje

Orange Flex daje darmowe GB i 50% zniżki na pół roku. Pomoże Żabka

Orange Flex i sieć sklepów Żabka ma ofertę – zebrane za zakupy żappsy można teraz…

2 maja 2024
  • Artykuły
  • Newsy
  • Samsung
  • Telefony
  • Wiadomość dnia

Samsung znowu nie chce, bym kupił jego flagowca. Galaxy S25 Ultra nie będzie ideałem

Samsung Galaxy S25 Ultra dla niejednego ManiaKa będzie ideałem flagowca i najlepszym telefonem świata. Na…

2 maja 2024
  • Apple
  • iOS
  • Newsy

iOS pomoże w stresującej sytuacji. Premiera na dniach

iOS 17.5 i iPadOS 17.5 doczekają się bardzo przydatnej w kryzysowych sytuacjach funkcji. Ta ułatwi…

2 maja 2024
  • Promocje

Jak rowerów elektrycznych nie znoszę, tak ten sam bym kupił. Jest mocny, tani i w promocji za ponad 2 tysiące złotych mniej

Rowery elektryczne to zupełnie nie moja bajka, ale ten przykuwa uwagę kapitalną ceną i świetną…

2 maja 2024
  • Google
  • Newsy
  • Telefony

Łolaboga, w Polsce to nam Kuboty spadną. Cena „najlepszego średniaka 2024” jest absurdalnie wysoka

Ile trzeba będzie zapłacić za "najlepszego średniaka 2024 roku"? Nowy przeciek mówi o kwotach, za…

2 maja 2024
  • Newsy
  • OnePlus
  • Telefony

To zestawienie to kolejny dowód na to, że nowy OnePlus porozstawiał konkurencję po kątach

Nowe zestawienie AnTuTu wyraźnie pokazało, na które procesory w smartfonach warto stawiać. I wychodzi, że…

2 maja 2024