Kategorie: Operatorzy Poradniki

SMS Premium – nowa forma naciągania. Uważaj!

fot. olly, Fotolia.com

Usługi tanieją. Rozmawiamy taniej, SMS’ujemy taniej, przeglądamy sieć – także taniej. SMS Premium próbuje sprytnie zagościć na naszym numerze (w tym także INTERNETU MOBILNEGO). Wystarczy jedno kliknięcie! Na co uważać? Jak się zabezpieczyć? Zapraszamy do lektury!

Wysłać albo nie wysłać? Oto jest pytanie

SMS Premium – są to skrócone numery o podwyższonej opłacie dla użytkownika końcowego. Wysłanie SMS’a na taki numer obciążone jest specjalną opłatą (większą niż wysłanie SMS-a na zwykły numer). Opłata ta może być praktycznie rzecz biorąc dowolna: 1 zł, 9 zł, 30 zł, 50 zł. Słowo ‘dowolna’ już na wstępie powoduje pewien niesmak (jak się zresztą okazuje i słusznie).

Z taką formą zazwyczaj mamy do czynienia podczas udziału w konkursach, pobierania dzwonków, tapet, gier (ktoś to jeszcze robi?) czy też np. usługach głosowych – powitania, horoskopy, wszelkiego rodzaju czaty. Abstrahując… ciężko przecież zliczyć ileż to razy udało nam się „wygrać” w konkursach niezliczoną ilość gotówki lub też określone nagrody rzeczowe ;-).

Problemem jest jednak to, że w ciągu ostatniego czasu pomysłowość usługodawców „bawiących się” w SMS Premium awansowała na wyższy poziom. Rozwiązanie owo ma z założenia zaowocować naszą stratą i to… dość błyskawicznie.

Wysyłam!

Wystarczy jedno kliknięcie, aby zapisać się do drogiej prenumeraty SMS.

Zacznę od końca… każdy świadomy abonent powinien mieć aktywną blokadę usług premium na swoim numerze. Rzadko kto jednak blokuje tego typu usługi na numerach internetowych, a w przypadku tych usług ryzyko przypadkowej aktywacji prenumeraty jest WIĘKSZE.

Schemat, który znamy z numerów komórkowych prezentował się następująco: abonent wysyła SMS, otrzymuje potwierdzenie aktywacji prenumeraty i od tej pory przez określony w regulaminie czas i z odpowiednią częstotliwością odbiera płatne wiadomości. Dezaktywacja z kolei, następuje po wysłaniu SMS o określonej treści. W przypadku aktywacji usługi za pośrednictwem strony internetowej klienci podają swój numer telefonu, na który otrzymują kod PIN, który następnie należy wpisać w odpowiednim miejscu na stronie.

A teraz najlepsze… jest sposób, który całkowicie eliminuje z procesu konieczność wpisywania swojego numeru telefonu oraz przepisywania kodu PIN. Zaskoczeni? Ja byłem mocno zdziwiony, szkoda, że negatywnie.

Za sprawą zastosowania metody WAP billing wystarczy kliknąć w odpowiedni link aktywacyjny, a zapis do prenumeraty odbędzie się automatycznie.

Jeżeli dobrze rozumiem metodę działania wygląda ona mniej więcej tak, że jeśli użytkownik Internetu mobilnego wejdzie na stronę sprzedającą usługi WAP, to jej właściciel przekierowuje go (po kliknięciu) na stronę operatora, która pobiera MSISDN (numer abonenta) i na tej to podstawie operator rozpoznaje użytkownika oraz nalicza mu opłatę za usługę bezpośrednio do rachunku.

Jedno kliknięcie = natychmiastowa opłata. Wszystko odbywa się “po cichu”, przy pełnej nieświadomości, że pod koniec miesiąca czeka nas wysoki rachunek za usługę.

Teraz jeszcze bardziej trzeba uważać na to, gdzie klikamy w Internecie. Zwłaszcza, gdy korzystamy z Internetu mobilnego, ale także podczas używania przysługującego nam pakietu danych w telefonie.

fot. olly, Fotolia.com

Jak się nie dać?

Cóż… najprostsze rozwiązania są zazwyczaj najlepsze.

Należy aktywować blokadę usług premium (także na numerach przypisanych do Internetu mobilnego). W tym celu wystarczy skontaktować się z obsługą klienta swojego operatora, bądź też za pośrednictwem tzw. kodów USSD, czy też odwiedzić konto użytkownika na stronie internetowej dostawcy usług lub wysłać SMS’a aktywującego blokadę.

Innym rozwiązaniem jest blokada prenumeraty, która spowoduje dezaktywację wszystkich aktywnych przychodzących SMS’ów specjalnych. Można również utworzyć tzw. blokadę progu, która zablokuje wszystkie wiadomości o koszcie przekraczającym np. 8 zł.

Reklamacja?

Gdzie składać reklamację na usługi premium? W pierwszej kolejności należy wiedzieć, że operator nie jest w takiej sytuacji stroną umowy, która to zawarta została między klientem, a firmą udostępniającą usługi premium.

Należy odnaleźć kontakt do dostawcy SMS’ów premiowanych. Zdarza się, że we wiadomości z informacją o aktywacji prenumeraty podawane są dane kontaktowe usługodawcy. Jeżeli nie zostały udostępnione, wystarczy poszukać w Internecie, np. poprzez wpisanie numeru, z którego otrzymaliśmy SMS.

T-mobile oraz Play zamieścili listę dostawców usług premium podając takie informacje, jak koszt wiadomości, nazwa firmy zarządzającej usługą oraz dane kontaktowe potrzebne do złożenia reklamacji.

W praktyce jednak jestem zdania, że samo złożenie reklamacji nie przyniesie oczekiwanych skutków. W końcu, poprzez wysłanie wiadomości SMS lub podanie swojego numeru w Internecie zaakceptowany został regulamin danej usługi i klient zgadza się np. na codzienne otrzymywanie horoskopu, który kosztuje 5 zł.

Co na to operatorzy? A no niewiele… zbytnio im takie praktyki nie przeszkadzają delikatnie mówiąc. Operatorzy próbują zwiększyć swoje wpływy każdym możliwym sposobem, a dodatkowa gotówka zawsze się przyda. Pozostańmy więc czujni i… nie dajmy się „robić w balona” ;-).

Jarosław Boroński

https://plus.google.com/u/0/111974265879804048646/posts -- [;

Najnowsze artykuły

  • Newsy

5,5 mln Polaków zagrożonych. O krok od tragedii

Jak bardzo zagrożeni jesteśmy w sieci? W 2023 roku prawie 5,5 miliona Polaków kliknęło w…

4 maja 2024
  • Nothing
  • Słuchawki
  • Testy
  • Wiadomość dnia

TEST Nothing Ear. Stare szaty, nowa jakość? Cóż, jakby to powiedzieć…

Od premiery Nothing Ear minęła chwila, jednak spokojnie - nie zapomniałem o tym, by je…

4 maja 2024
  • Google
  • Gry i aplikacje
  • Newsy

Google ma fantazję. Chce, abyś… puszczał bąki przez telefon

Google szykuje bardzo dziwną aktualizację najbardziej podstawowej aplikacji dostępnej na smartfonach z Androidem. Program "Telefon"…

4 maja 2024
  • Google
  • Newsy
  • Telefony

Cena Google Pixel 8a w Polsce zdziwi nawet Ciebie. Nie jestem pewien, czy flagowa specyfikacja będzie tego warta

Na kilka dni przed debiutem "najlepszy średniak świata" zdradził materiały marketingowe. Nie jestem pewien, czy…

4 maja 2024
  • Newsy
  • Telefony
  • Vivo

Kupisz tego taniego flagowca oczami. Wybitna specyfikacja będzie tylko miłym dodatkiem

Najwydajniejszy smartfon za chwilę stanie się oficjalny. vivo X100s będzie "tanim flagowcem" z potężną specyfikacją…

4 maja 2024
  • Newsy
  • Tablety
  • Xiaomi

Ja już wiem, kiedy zadebiutuje tablet Xiaomi, który polecać będziemy przy okazji każdej promocji

Xiaomi Pad 7 i Pad 7 Pro zdradziły datę premiery. Znamy również ich specyfikacje. Szykuje…

3 maja 2024