>
Kategorie: Artykuły Gry i aplikacje Na luzie

Nowy zamek w Heroes 3. Na razie tylko w mojej głowie, ale może jesteś programistą i się nudzisz?

Zamek, Bastion, Forteca, Inferno, Nekropolia, Lochy, Twierdza, Cytadela, a w dodatku Armageddon’s Blade również Wrota Żywiołów. To oficjalne frakcje zaprojektowane przez twórców nieśmiertelnej strategii turowej pt. Heroes of Might & Magic III. Tytuł po latach doczekał się niezliczonych modów, fanowskich dodatków, a także nowych miast. Sam również mam pomysł na nowy zamek Heroes 3 – chcesz go poznać?

W trzecią część Hirołsów gram od samego początku 2001 roku, praktycznie od nastania „Małyszomanii” w Polsce. Bardzo szybko w moim umyśle zaczęła się kiełkować wizja nowego miasta i to zanim powstał pierwszy nieoficjalny dodatek stworzony przez fanów, a więc In the Wake of Gods. Nie chciałem zmieniać i wywracać do góry nogami mechaniki gry, miał to być po prostu nowy zamek Heroes 3. Zacząłem marzyć o kolejnej frakcji, która idealnie komponowałaby się z oryginałem.

Dziesiątki modów i fanowskich dodatków H3

Zanim przejdę do opisu nowej frakcji, usprawiedliwię nieco swoje marzenia. Nie jestem sam i na całym świecie pewnie tysiące osób ma pomysł na nowy zamek Heroes 3. Niektórzy idą o krok dalej i przekuwają swoje idee na grywalne mody. No właśnie, przyjrzyjmy się najważniejszym fanowskim rozszerzeniom Heroesa 3:

  • In the Wake of Gods – od tego wszystko się zaczęło, w grze pojawiło się sporo nowych potworów i artefaktów oraz innych obiektów; mod ten podzielił mocno społeczność H3,
  • Horn of the Abbyss – zdecydowanie najbardziej udany fanowski mod stworzony przez Rosjan, który broni się pod każdym względem; od 31 grudnia 2011 r. wprowadzono dotychczas 2 frakcje: Cove (Przystań) oraz Factory (Faktorię), a w pierwotnych zapowiedziach były też projekty Kronverk oraz Cathedral (ten pierwszy został oficjalnie zapowiedziany w styczniu 2025 r. jako Bulwark),
  • VCMI – cała platforma do modowania H3, zawiera niezliczoną liczbę nowych frakcji, ale tylko kilka z nich można udać za dość udane,
  • Day of Reckoning – kolejny fanowski dodatek, który ma wkrótce wprowadzić nową frakcję – Palace; niedawno ukazał się najnowszy trailer tego dodatku do Heroesa 3.

Nowy zamek Heroes 3 – Zamczysko/Fastness

Jak pogodzić pomysł na nowe miasto w Heroes 3 z już istniejącymi, aby nowa frakcja pasowała do już istniejących i była zarazem powiewem świeżości? Już ponad 20 lat temu zauważyłem, że w H3 brakuje archetypowego zamczyska, siedziby złego czarnoksiężnika tudzież czarownika. Owszem, jest Nekropolia, ale to siły nieumarłych, są też Lochy, ale to jednak jeszcze nie to.

Lata temu zauważyłem niewykorzystaną niszę na frakcję potworów (ale nie gnieżdżących się pod ziemią, jak w oryginalnych Lochach), lecz żyjących na dzikich ostępach, w magicznej i niegościnnej kniei, wśród szczytów urwisk i nagich skał. Można pokusić się o stwierdzenie, że jest to mix kilku znanych nam już elementów:

  • ogólny mrok znany z Nekropolii…
  • …ale z żywymi „mieszkańcami”, bliskimi kuzynami Lochów,
  • niektóre pomysły inspirowane frakcją Moc z Heroesa 4.

Wspólnych elementów – które sprawiają, że mój pomysł nie jest „ciałem obcym”, lecz czymś, co by mogło świetnie pasować do reszty – jest też architektura zamku. Jej głównym elementem jest oczywiście warownia ze strzelistymi wieżyczkami znanymi z Fortecy (w ang. wersji Forteca to nie Fortress, a Tower; Fortress to polska Cytadela), lecz bardziej mroczna i położona nad urwiskiem, a kolorystycznie pasująca bardziej do Nekropolii. Tak od zawsze wyobrażałem sobie siedzibę złego czarownika.

Jak nazwać taki nowy zamek Heroes 3? Warownia, gród? W języku polskim jest jeszcze jedno określenie na frakcję, które idealnie pasowałoby to tego mrocznego klimatu: Zamczysko, które w j. angielskim mogłoby nosić nazwę Fastness. To staroangielskie określenie górskiej twierdzy lub warowni, które idealnie komponuje się z Fortress.

Kto miałby je zamieszkiwać?

Nowy zamek Heroes 3 – stworzenia

W moim Zamczysku znalazłoby się miejsce na przedziwne stwory budzące grozę i strach. Oto one.

I poziom – Dusiołek/Mara

Zamczysko – stworzenie I poziomu / fot. własne

Niewielkie współczynniki próbuje niwelować wysoki tygodniowy przyrost. Sytuację nieco ratuje lot i (jedynie po ulepszeniu) paraliż na 1 rundę, co oznacza nic innego, jak powstrzymywanie kontrataku. Typowe mięso armatnie.

II poziom – Rozbójnik/Zabójca

Zamczysko – stworzenie II poziomu / fot. własne

Z oficjalnych dodatków do H3 znamy bardzo dobrze jednostkę Rozbójnika, która szpieguje i ma – jak na II lvl – dużo punktów ataku, ale kosztem obrony. Jego ulepszona wersja byłaby jeszcze skuteczniejsza w natarciu, nieco szybsza, miałaby też nieco więcej życia oraz 25% szans na zatrucie ofiary.

III poziom – Graja/Czarownica

Zamczysko – stworzenie III poziomu / fot. własne

Straszne zamczysko bez sabatu i wiedźmy? Nie może być! Ale dlaczego na III poziomie, a nie gdzieś wyżej? Starałem się dopasować do już istniejących frakcji: Magowie z Fortecy są na IV, a Mnisi z Zamku i Czarodziejki z Przystani na V. Brakuje podobnej, ale słabszej, jednostki oczko niżej.

Jest to jedyna strzelająca jednostka w całej frakcji, podobnie jak Elfowie w Bastionie. Nie ma najlepszych statystyk, może więc paść łatwo łupem wroga, ale ma pewne zalety: po trafieniu w przeciwnika rzuca na niego czar klątwę, a po ulepszeniu – także pech. No i żeby nie było z nią tak średnio, w Zamczysku można byłoby wybudować specjalny budynek zwiększający jej przyrost.

IV poziom – Wilkołak/Większy wilkołak

Zamczysko – stworzenie IV poziomu / fot. własne

To właśnie bodaj brak wilkołaków w H3 sprowokował mnie >20 lat temu do rozkmin na temat ich potencjalnej siedziby. Ustawiłem go na IV poziomie, bo od zawsze wilkołaki kojarzyłem (nie wiem czemu) jako naturalnych przeciwników wampirów, a te są w Nekropolii właśnie na tym tierze.

W armii Zamczyska Wilkołaki i ich ulepszone formy pełniłyby rolę tanków, a w obu postaciach zadawałyby dodatkowe obrażenia przez 3 tury, trochę na zasadzie jadu wiwerny.

V poziom – Maszkaron/Gargulcowy maszkaron

Zamczysko – stworzenie V poziomu / fot. własne

Gargulce od zawsze kojarzyły mi się z siłami zła, a przecież w H3 trafiły one do armii pokojowo nastawionej Fortecy (Tower). W ich przeciwieństwie Maszkarony byłyby czworonożne i może nieco przypominające potwora z oryginalnego Ghost Busters z 1984 roku.

Oczywiście byłyby to jednostki latające, takie trochę odpowiedniki Roków z Twierdzy. Ze specjalności przewidziałem jedynie to, co charakteryzuje istniejące już Gargulce – są to więc jednostki nieożywione.

VI poziom – Zmora/Nocna zmora

Zamczysko – stworzenie VI poziomu / fot. własne

Chyba tutaj widać największe nawiązanie do frakcji Moc z Heroesa 4. Konna jednostka z tego poziomu to naturalny rywal dla stworów tego typu już dostępnych w grze. Pod wieloma względami jest to mroczne alter ego Jednorożca z Bastionu (ma np. tyle samo punktów HP przed i po ulepszeniu), a jego specjalnością jest +50% obrażeń właśnie przeciw konnym jednostkom w grze.

VII poziom – Linnorm/Straszny linnorm

Zamczysko – stworzenie VII poziomu / fot. własne

A cóż to takiego? Linnorm w mitologii nordyckiej to bezskrzydłowy smok ziejący ogniem. Czy brak lotu czyni go bezużytecznym? Nie – miałby on mieć odpowiednio (według tradycji i legend) 1 i 2 lub 2/3 głowy przed i po ulepszeniu, mógłby więc ziać ogniem na 3 hexe, podobnie jak np. atak wielogłowej Hydry z Cytadeli. Wytrzymałe Linnormy byłyby też odporne (jako „niższe smoki”) odpowiednio na czary 1-2 i 1-3 poziomu.

Nowy zamek Heroes 3 – budynki

Czy przewidziałem jakieś specjalne budynki dla Zamczyska? Tak!

  • Wielkie Lochy (Sanktuarium Graala) pod fortem na urwisku znajdowałyby się lochy na dodatkowe stworzenia do rekrutacji (trochę na zasadzie Portalu Przyzwania z Lochów, choć nie z 1, a nawet z 7 slotami do zrekrutowania, o ile gracz miałby tyle oflagowanych siedlisk na mapie),
  • Czarny Rynek – trochę na zasadzie hazardu z Diablo 2 (pewnie musiałby on kosztować z 10 000 albo i więcej golda).

Przemyślałem też kwestię dotyczące uniwersalnych budowli występujących we wszystkich miastach H3.

  • Gildia Magów – w tym przypadku nie mogło być inaczej i oferowałaby 5 poziomów zaklęć,
  • Magazyn Zasobów – produkcja 1 uncji rtęci,
  • budynek specjalny generujący większy przyrost jednostki III poziomu.

Nowy zamek Heroes 3 – bohaterowie

W nowym zamku nie mogłoby zabraknąć zupełnie nowych bohaterów. Jak zwykle należy wyróżnić „bohaterów Mocy” i „bohaterów Magii”. W mojej idei tymi pierwszymi byliby Najemnicy, a ostatnimi – Czarownicy. Oto ich statystyki (Atak/Obrona/Moc/Wiedza):

Najemnik:

  • 2,
  • 0,
  • 2,
  • 1.

Czarownik:

  • 1,
  • 0,
  • 3,
  • 1.

To chyba tyle, jeśli chodzi o „mój nowy zamek Heroes 3”, który pewnie nigdy nie stanie się grywalną frakcją. A może jednak? Może znajdzie się ktoś, kto zamieni ten pomysł w kod i wypuści gotowy mod do pobrania z nowym miastem Fastness?

Marcin Szermański

Najnowsze artykuły

  • Operatorzy
  • T-Mobile

Flagowa Motorola ze Snapem 8 Elite taniej o 1000 zł. Dostaniesz jeszcze fajny prezent

Smartfony marki Motorola często są oferowane w bardzo konkurencyjnych cenach. W tym przypadku ceny zostały…

19 listopada 2025
  • Operatorzy
  • Orange

Snap 8 Elite, AMOLED 185 Hz i 16 GB RAM taniej o 700 złotych. Nie znalazłem tańszej oferty

Azjatycki Asus kojarzy się głównie z laptopami, ale oferuje także udane smartfony. Wśród nich są…

19 listopada 2025
  • Newsy
  • Samsung
  • Telefony

Twój nowy Samsung jest tak kiepski, że nie chcą go nawet złodzieje

Nawet złodzieje smartfonów nie są zainteresowani smartfonami z Androidem. Nawet Samsung odpada – dla nich…

19 listopada 2025
  • Newsy
  • POCO
  • Telefony

Stawiam odważną tezę, że w momencie jego premiery nie będzie bardziej opłacalnego telefonu w Polsce.

Premiera POCO F8 Ultra w Polsce odbędzie się już w przyszłym tygodniu. Przed tym terminem…

19 listopada 2025
  • Gry i aplikacje
  • Newsy

mObywatel nie zawodzi. W listopadzie dwie nowości!

Już pod koniec listopada w aplikacji mObywatel pojawią się kolejne nowe dokumenty. Tym razem skorzystają…

19 listopada 2025
  • Newsy
  • Samsung
  • Telefony

Drama u Samsunga wraca, bo tani telefon znowu pod tym względem jest lepszy od drogiego flagowca

Samsung Galaxy A57 5G zadebiutuje z szybszym ładowaniem od Galaxy S26 i jak co roku…

19 listopada 2025