Projekt nowego miasta Heroes 3 / fot. własne
Zamek, Bastion, Forteca, Inferno, Nekropolia, Lochy, Twierdza, Cytadela, a w dodatku Armageddon’s Blade również Wrota Żywiołów. To oficjalne frakcje zaprojektowane przez twórców nieśmiertelnej strategii turowej pt. Heroes of Might & Magic III. Tytuł po latach doczekał się niezliczonych modów, fanowskich dodatków, a także nowych miast. Sam również mam pomysł na nowy zamek Heroes 3 – chcesz go poznać?
Spis treści
W trzecią część Hirołsów gram od samego początku 2001 roku, praktycznie od nastania „Małyszomanii” w Polsce. Bardzo szybko w moim umyśle zaczęła się kiełkować wizja nowego miasta i to zanim powstał pierwszy nieoficjalny dodatek stworzony przez fanów, a więc In the Wake of Gods. Nie chciałem zmieniać i wywracać do góry nogami mechaniki gry, miał to być po prostu nowy zamek Heroes 3. Zacząłem marzyć o kolejnej frakcji, która idealnie komponowałaby się z oryginałem.
Zanim przejdę do opisu nowej frakcji, usprawiedliwię nieco swoje marzenia. Nie jestem sam i na całym świecie pewnie tysiące osób ma pomysł na nowy zamek Heroes 3. Niektórzy idą o krok dalej i przekuwają swoje idee na grywalne mody. No właśnie, przyjrzyjmy się najważniejszym fanowskim rozszerzeniom Heroesa 3:
Jak pogodzić pomysł na nowe miasto w Heroes 3 z już istniejącymi, aby nowa frakcja pasowała do już istniejących i była zarazem powiewem świeżości? Już ponad 20 lat temu zauważyłem, że w H3 brakuje archetypowego zamczyska, siedziby złego czarnoksiężnika tudzież czarownika. Owszem, jest Nekropolia, ale to siły nieumarłych, są też Lochy, ale to jednak jeszcze nie to.
Lata temu zauważyłem niewykorzystaną niszę na frakcję potworów (ale nie gnieżdżących się pod ziemią, jak w oryginalnych Lochach), lecz żyjących na dzikich ostępach, w magicznej i niegościnnej kniei, wśród szczytów urwisk i nagich skał. Można pokusić się o stwierdzenie, że jest to mix kilku znanych nam już elementów:
Wspólnych elementów – które sprawiają, że mój pomysł nie jest „ciałem obcym”, lecz czymś, co by mogło świetnie pasować do reszty – jest też architektura zamku. Jej głównym elementem jest oczywiście warownia ze strzelistymi wieżyczkami znanymi z Fortecy (w ang. wersji Forteca to nie Fortress, a Tower; Fortress to polska Cytadela), lecz bardziej mroczna i położona nad urwiskiem, a kolorystycznie pasująca bardziej do Nekropolii. Tak od zawsze wyobrażałem sobie siedzibę złego czarownika.
Jak nazwać taki nowy zamek Heroes 3? Warownia, gród? W języku polskim jest jeszcze jedno określenie na frakcję, które idealnie pasowałoby to tego mrocznego klimatu: Zamczysko, które w j. angielskim mogłoby nosić nazwę Fastness. To staroangielskie określenie górskiej twierdzy lub warowni, które idealnie komponuje się z Fortress.
Kto miałby je zamieszkiwać?
W moim Zamczysku znalazłoby się miejsce na przedziwne stwory budzące grozę i strach. Oto one.
Niewielkie współczynniki próbuje niwelować wysoki tygodniowy przyrost. Sytuację nieco ratuje lot i (jedynie po ulepszeniu) paraliż na 1 rundę, co oznacza nic innego, jak powstrzymywanie kontrataku. Typowe mięso armatnie.
Z oficjalnych dodatków do H3 znamy bardzo dobrze jednostkę Rozbójnika, która szpieguje i ma – jak na II lvl – dużo punktów ataku, ale kosztem obrony. Jego ulepszona wersja byłaby jeszcze skuteczniejsza w natarciu, nieco szybsza, miałaby też nieco więcej życia oraz 25% szans na zatrucie ofiary.
Straszne zamczysko bez sabatu i wiedźmy? Nie może być! Ale dlaczego na III poziomie, a nie gdzieś wyżej? Starałem się dopasować do już istniejących frakcji: Magowie z Fortecy są na IV, a Mnisi z Zamku i Czarodziejki z Przystani na V. Brakuje podobnej, ale słabszej, jednostki oczko niżej.
Jest to jedyna strzelająca jednostka w całej frakcji, podobnie jak Elfowie w Bastionie. Nie ma najlepszych statystyk, może więc paść łatwo łupem wroga, ale ma pewne zalety: po trafieniu w przeciwnika rzuca na niego czar klątwę, a po ulepszeniu – także pech. No i żeby nie było z nią tak średnio, w Zamczysku można byłoby wybudować specjalny budynek zwiększający jej przyrost.
To właśnie bodaj brak wilkołaków w H3 sprowokował mnie >20 lat temu do rozkmin na temat ich potencjalnej siedziby. Ustawiłem go na IV poziomie, bo od zawsze wilkołaki kojarzyłem (nie wiem czemu) jako naturalnych przeciwników wampirów, a te są w Nekropolii właśnie na tym tierze.
W armii Zamczyska Wilkołaki i ich ulepszone formy pełniłyby rolę tanków, a w obu postaciach zadawałyby dodatkowe obrażenia przez 3 tury, trochę na zasadzie jadu wiwerny.
Gargulce od zawsze kojarzyły mi się z siłami zła, a przecież w H3 trafiły one do armii pokojowo nastawionej Fortecy (Tower). W ich przeciwieństwie Maszkarony byłyby czworonożne i może nieco przypominające potwora z oryginalnego Ghost Busters z 1984 roku.
Oczywiście byłyby to jednostki latające, takie trochę odpowiedniki Roków z Twierdzy. Ze specjalności przewidziałem jedynie to, co charakteryzuje istniejące już Gargulce – są to więc jednostki nieożywione.
Chyba tutaj widać największe nawiązanie do frakcji Moc z Heroesa 4. Konna jednostka z tego poziomu to naturalny rywal dla stworów tego typu już dostępnych w grze. Pod wieloma względami jest to mroczne alter ego Jednorożca z Bastionu (ma np. tyle samo punktów HP przed i po ulepszeniu), a jego specjalnością jest +50% obrażeń właśnie przeciw konnym jednostkom w grze.
A cóż to takiego? Linnorm w mitologii nordyckiej to bezskrzydłowy smok ziejący ogniem. Czy brak lotu czyni go bezużytecznym? Nie – miałby on mieć odpowiednio (według tradycji i legend) 1 i 2 lub 2/3 głowy przed i po ulepszeniu, mógłby więc ziać ogniem na 3 hexe, podobnie jak np. atak wielogłowej Hydry z Cytadeli. Wytrzymałe Linnormy byłyby też odporne (jako „niższe smoki”) odpowiednio na czary 1-2 i 1-3 poziomu.
Czy przewidziałem jakieś specjalne budynki dla Zamczyska? Tak!
Przemyślałem też kwestię dotyczące uniwersalnych budowli występujących we wszystkich miastach H3.
W nowym zamku nie mogłoby zabraknąć zupełnie nowych bohaterów. Jak zwykle należy wyróżnić „bohaterów Mocy” i „bohaterów Magii”. W mojej idei tymi pierwszymi byliby Najemnicy, a ostatnimi – Czarownicy. Oto ich statystyki (Atak/Obrona/Moc/Wiedza):
Najemnik:
Czarownik:
To chyba tyle, jeśli chodzi o „mój nowy zamek Heroes 3”, który pewnie nigdy nie stanie się grywalną frakcją. A może jednak? Może znajdzie się ktoś, kto zamieni ten pomysł w kod i wypuści gotowy mod do pobrania z nowym miastem Fastness?
Na stronie mogą występować linki afiliacyjne lub reklamowe.
Smartfony marki Motorola często są oferowane w bardzo konkurencyjnych cenach. W tym przypadku ceny zostały…
Azjatycki Asus kojarzy się głównie z laptopami, ale oferuje także udane smartfony. Wśród nich są…
Nawet złodzieje smartfonów nie są zainteresowani smartfonami z Androidem. Nawet Samsung odpada – dla nich…
Premiera POCO F8 Ultra w Polsce odbędzie się już w przyszłym tygodniu. Przed tym terminem…
Już pod koniec listopada w aplikacji mObywatel pojawią się kolejne nowe dokumenty. Tym razem skorzystają…
Samsung Galaxy A57 5G zadebiutuje z szybszym ładowaniem od Galaxy S26 i jak co roku…