Pamiętam, jak parę lat temu wieszczono koniec tabletów. A tu okazuje się, że z roku na rok ludzie kupują ich coraz więcej. Lider zestawienia ma lepszą sprzedaż niż drugi i trzeci producent w rankingu razem wzięci.
Jakie masz skojarzenia, myśląc o tablecie? iPad, Galaxy, a może MatePad? Wybór na rynku jest ogromny, jednak jeśli chodzi o skalę globalną, użytkownicy nie mają wątpliwości – stawiają na propozycje Apple. Drugie miejsce zajmuje Samsung, jednak jest on sporo w tyle za liderem.
Apple na tronie i nic mu nie zagraża
IDC (International Data Corporation) opublikowało analizę dotyczącą globalnych dostaw tabletów w drugim kwartale 2025 roku. Na pierwszym miejscu jest Apple. Gigant technologiczny z Cupertino sprzedał 12,7 miliona iPadów, co dało mu 33% udziału w rynku. Samsung sprzedał 7,2 miliona tabletów Galaxy Tab, co dało mu drugie miejsce, ale zarazem stał się liderem tabletów z Andoidem.
Obie firmy odnotowały wzrost rok do roku, wynoszący odpowiednio 2,4% oraz 4,2%. Na podium załapały się jeszcze dwie firmy – Lenovo oraz Amazon. Obie sprzedały 3,1 mln urządzeń. Zwracają uwagi gigantyczne wzrosty rok do roku. W przypadku Lenovo jest to 25%, a Amazona – kolosalne 205%! Cała statystyka wygląda następująco:
Co interesujące, dostawy tabletów wzrosły w porównaniu z analogicznym kwartałem poprzedniego roku o 13,1%. Łącznie ludzie nabyli 13,8 mln sztuk. Skąd takie wzrastające zainteresowanie tymi urządzeniami? Przypomnę, że w ostatnich latach trend był raczej odwrotny – ilość sprzedawanych spadała.
Z czego wynika spadek popularności tabletów?
Apple może liczyć na wiernych fanów – model iPad 10,9 cala jest jednym z najlepiej sprzedających się w minionym kwartale. Doskonale radziły sobie również odświeżone iPady Air w wersjach 11 i 13 cali. W przypadku Lenovo kluczowe jest duże zainteresowanie na rynku chińskim, gdzie chętnie kupowano modele Y700 i Xiaoxin Pad Pro.
Anuroopa Nataraj, starszy analityk ds. badań w dziale Mobility and Consumer Device Trackers w IDC, tłumaczy popularność tabletów tym, że „znaczna liczba konsumentów kieruje się wartością, a obniżki cen wynikające z promocji mogą znacząco zmienić zachowania zakupowe. Tablety często pełnią funkcję urządzeń drugorzędnych, dlatego konsumenci często wolą czekać na okazje niż płacić pełną cenę”.
No cóż, coś w tym jest, aczkolwiek takie wyjaśnienia nie do końca do mnie przemawiają. Potrzebna raczej głębsza analiza, skąd nagły wzrost zainteresowania tabletami.
Jeśli chcesz kupić tablet, sprawdź tę nowość od Huawei!
Źródło: IDC
Na stronie mogą występować linki afiliacyjne lub reklamowe.