>
Kategorie: Newsy Telefony

Podatku od smartfonów nie chce nikt poza rządem i artystami – batalia o opłatę reprograficzną trwa

Choć wydawało się, że na przestrzeni ostatnich kilku tygodni sprawa ucichła, to niespodziewanie opłata reprograficzna, zwana „podatkiem od smartfonów” wraca na scenę. Wiele wskazuje na to, że rządzący i ZAiKS są zdeterminowani, by ją wdrożyć. Problem w tym, że społeczeństwo jest zdecydowanie przeciwko temu rozwiązaniu – czy to jednak wystarczy, by zatrzymać nieuchronne podwyżki cen?

O planach rozszerzenia opłaty reprograficznej na smartfony, telewizory, laptopy czy tablety mówi się już co najmniej od kilku miesięcy – mówi się o tym, że dodatkowy podatek miałby wynosić nawet 6% od wartości urządzenia, co mogłoby oznaczać, że flagowy smartfon za 4000 złotych podrożałby o ok. 250 złotych, choć rządzący zapewniają nas o tym, że skutków tej opłaty nie odczujemy, bowiem urządzenia elektroniczne w naszym kraju są droższe niż w Niemczech.

Jakkolwiek absurdalnym nie jest to stwierdzenie, tak chęć dodatkowego opodatkowania elektroniki w czasach pandemii wciąż jest aktualna. Swoje zdanie na ten temat ma jednak opinia publiczna, co pokazuje najnowszy sondaż przeprowadzony przez pracownię Social Changes.

„Podatek od smartfonów” uderzy w najbiedniejszych. Wie to każdy poza rządem i ZAiKS-em

Z badania przeprowadzonego na przełomie stycznia i lutego br. wynika, że aż trzy czwarte respondentów sprzeciwia się nowej opłacie reprograficznej, która ma być doliczana do elektroniki i przeznaczana na artystów. Z sondażu wynika również, że prawie 9 na 10 Polaków uznaje taką opłatę za dodatkowy podatek, a ponad połowa ankietowanych uważa, że państwo powinno obniżyć opodatkowanie elektroniki w czasie pandemii.

Z badania wynika również,  że 1/4 respondentów musiała w ostatnich miesiącach zainwestować w elektronikę (w związku z pracą zdalną czy też edukacją w domu), a jednocześnie nowy podatek ograniczy te zakupy. 54% Polaków deklaruje, że po wprowadzeniu opłaty będzie kupować sprzęt rzadziej (24%) lub zdecydowanie rzadziej (30%). Negatywne skutki opłaty w największym stopniu odczują osoby starsze (33%), które już dziś narażone są najbardziej na wykluczenie cyfrowe.

https://www.gsmmaniak.pl/1149070/zbigniew-holdys-podatek-od-smartfona-oplata-reprograficzna/

Jak słusznie zauważa Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, wprowadzenie opłaty reprograficznej będzie miało skutek odwrotny od zamierzonego. Jego zdaniem, skutki podatku od smartfonów najbardziej odczują rodziny wielodzietne, seniorzy i osoby mieszkające na wsi. „To nie uderzy w prezesów banków, ale uderzy w bazę wyborczą partii rządzącej. Co więcej, beneficjantami tego podatku będą osoby zamożne lub bardzo zamożne.

Kolejna tarcza antykryzysowa dla artystów?

Dlaczego artystów określa się mianem osób zamożnych? Jak przypomina Michał Kanownik, czyli prezes Związku Cyfrowa Polska, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego szczyci się faktem, że na wsparcie dla kultury rząd przeznaczył rekordowe 6 mld zł, czyli znacznie więcej niż na pomoc innym branżom, które tracą na pandemii.

Na pomyśle rządu suchej nitki nie pozostawia także Andrzej Przybyło, prezes spółki AB, czyli jednego z największych dystrybutorów elektroniki na Europę Środkowo-Wschodnią, która w swoim portfolio ma umowy m.in. z Lenovo, Motorolę, HTC czy Samsunga: „Badanie przynosi dwie kluczowe informacje: po pierwsze Polacy nie dają się nabrać na językowe sztuczki, że jak coś nazwiemy opłatą, a nie podatkiem to nie będzie podwyżek. Podatek od smartfonów oznacza podwyżki elektroniki. Nie ma innego wyjścia. Dziś elektronika jest w Polsce najtańsza, tak wynika z danych Eurostatu, ale po wprowadzeniu podatku będzie najdroższa” – twierdzi.

Reakcja rządu? Na razie brak i to niepokoi

Jak zareaguje na to rząd? Na razie zdaje się nie zauważać apeli różnorodnych grup społecznych oraz przedsiębiorstw, ale upór związany z wprowadzeniem tego podatku jest naprawdę mocno zastanawiający. Wygląda na to, że lobby artystów konsekwentnie brnie po swoje i stara się wywierać nieustanną presję, by zwiększyć swoje zarobki.

Pytania jednak pozostają aktualne:

  • dlaczego mam płacić drugi raz artystom, jeśli opłacam abonamenty w Spotify, Netfliksie, YouTube czy Tidal?
  • dlaczego to artyści mają zyskiwać olbrzymie pieniądze w momencie, gdy wielu szarych obywateli boryka się z ogromnym kryzysem?
  • dlaczego w dobie cyfryzacji rząd chce pogłębić wykluczenie cyfrowe wśród najbiedniejszych obywateli?
  • i wreszcie: dlaczego mam łożyć na wynagrodzenie dla artystów, których nie słucham i nie oglądam?

Tak wiele pytań, tak mało odpowiedzi…

Źródło: PAP

Amadeusz Cyganek

Najnowsze artykuły

  • Newsy
  • Nothing
  • Telefony

Nothing potwierdza start aktualizacji systemu Nothing OS 4.0 bazującego na Androidzie 16

Nothing w końcu ujawnił datę startu aktualizacji. System Nothing OS 4.0 oparty na stabilnym Androidzie…

20 listopada 2025
  • Operatorzy
  • Play

Operator obniża ceny o 20 złotych. Jeśli go brać, to właśnie teraz

Sieć Play wprowadziła nową promocję Black Week. Tym razem nie dotyczy ona telefonów komórkowych czy…

20 listopada 2025
  • Newsy
  • OnePlus
  • Telefony

Przegrzewający się OnePlus nie radzi sobie ze Snapdragonem – to problem telefonu, na który tak mocno liczyłem

Wszystko wskazuje na to, że OnePlus 15 nie jest tak doskonały, jak się spodziewano, a…

20 listopada 2025
  • Amazfit
  • Newsy
  • Wearables

Wytrzymały, piękny i w odświeżonej wersji. Amazfit T-Rex 3 Pro znów zachwyca dostępnymi funkcjami

Amazfit wprowadza nową, mniejszą wersję modelu Amazfit T-Rex 3 Pro. Zmniejszyła się średnica ekranu względem…

20 listopada 2025
  • Promocje

Jeżeli kupiłeś Samsunga podczas premiery, to możesz zacząć wyrywać sobie włosy. Teraz flagowca kupisz za pół ceny

Samsung Galaxy S25 Edge to bezapelacyjna ciekawostka producenta z bieżącego roku. Podczas premiery flagowiec kosztował…

20 listopada 2025
  • Promocje

Polska perełka do odebrania w Amazon! To ostatni moment na zgarnięcie hitu

Werewolf: The Apocalypse - Heart of the Forest to polska hybryda przygodówki i RPG, osadzona…

20 listopada 2025