Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał spółkę Polkomtel, operatora sieci Plus łączną karą wynoszącą prawie 40 mln złotych. Firma pobierała bezprawnie opłaty zwiększające kwoty abonamentu za automatycznie aktywowane usługi, o których nie wiedzieli klienci.
Podpisując umowę z operatorem sieci komórkowych, należy wykazać się niemałą ostrożnością. Kruczki czyhające na nieświadomych klientów tudzież przyszłych klientów telekomów, bywają zwodnicze i sprytnie się maskują. Weźmy takiego Plusa.
Firma zaznaczała w umowie, że osoba podpisująca zobowiązanie abonamentowe, potwierdza, iż zapoznała się ze wszystkimi dodatkowymi dokumentami z nią związanymi. Problem w tym, że sporą część dodatkowych zapisów stanowiły odrębne regulaminy promocji. To właśnie w nich widniały zapisy o automatycznej aktywacji usług takich jak Czasoumilacz, Serwis wyświetlacza czy Ochrona Internetu. UOKiK stwierdził, że zachowanie Polkomtela były niewłaściwie i ukarał spółkę wysoką karą finansową.
Każdy, kto decyduje się podpisać umowę abonamentową z operatorem, zdaje sobie sprawę z tego, że dostawca spróbuje „uruchomić” dodatkowe usługi po okresie promocyjnym. Ten wynosi przeważnie od miesiąca do trzech. W przypadku plusa „dodatkami” były usługi takie jak Czasoumilacz, za który klienci płacili od 2,02 zł miesięcznie. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej. Pozostałe opłaty prezentują się następująco:
Co więcej, w myśl ogólnych przepisów klienci powinni wyrazić jasną i bezpośrednią zgodę na każdą płatność podwyższającą kwotę abonamentu. Niestety…
Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał. Informacje na temat zlecenia aktywacji tych usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji. Klient, podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła np. za „Czasoumilacz” – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Kara nałożona na Polkomtel wynosi dokładnie 39 457 264 zł. Mało tego, operator, po uprawomocnieniu się decyzji, będzie musiał powiadomić o niej klientów. Powinien uczynić to poprzez komunikat na swojej stronie, a także tekst w dwóch ogólnopolskich dziennikach i listach wysłanych do abonentów, którzy choć raz zostali obciążeni rzeczoną opłatą.
https://www.gsmmaniak.pl/993124/uokik-tajemniczy-klient-sklep-z-elektronika/
Na stronie mogą występować linki afiliacyjne lub reklamowe.
Nothing w końcu ujawnił datę startu aktualizacji. System Nothing OS 4.0 oparty na stabilnym Androidzie…
Sieć Play wprowadziła nową promocję Black Week. Tym razem nie dotyczy ona telefonów komórkowych czy…
Wszystko wskazuje na to, że OnePlus 15 nie jest tak doskonały, jak się spodziewano, a…
Amazfit wprowadza nową, mniejszą wersję modelu Amazfit T-Rex 3 Pro. Zmniejszyła się średnica ekranu względem…
Samsung Galaxy S25 Edge to bezapelacyjna ciekawostka producenta z bieżącego roku. Podczas premiery flagowiec kosztował…
Werewolf: The Apocalypse - Heart of the Forest to polska hybryda przygodówki i RPG, osadzona…