Samsung wraz z One UI 8.0 wprowadził nową funkcję związaną z bezpieczeństwem. Ma ona chronić użytkowników przed wyłudzeniami różnego typu. Dzięki temu oszuści mają bardzo utrudnione zadanie.
Oszustwa przez telefon to żadna nowość. I nie mam tu na myśli przekrętów „na wnuczka”, ale phishing i scam rozsyłane zarówno przez wiadomości tekstowe, jak również za pomocą wygenerowanych „konsultantów”.
Samsung doszedł do wniosku, że należy przed tym zabezpieczyć użytkowników na poziomie sprzętowym, toteż nowy interfejs One UI otrzymał odpowiednie funkcje.
OneUI w Galaxy zapobiegnie oszustwu
W najnowszym wpisie na firmowej, koreańskiej stronie, Samsung wyjaśnił, w jaki sposób telefony Galaxy chronią użytkowników przed phishingiem głosowym. Kluczem jest – a jakże – sztuczna inteligencja.
Producent wykorzystuje ją do głębokiego uczenia się treści rozmowy i powiadamia użytkownika w przypadku potwierdzonego lub podejrzewanego ataku phishingowego, polegającego na przesyłaniu wiadomości tekstowych.
Jak wspomniałem, ta funkcja pojawiła się z nakładką One UI 8.0. Obecnie jest ona dostępna w modelach Galaxy Z Flip 7 i Galaxy Z Fold 7 w Korei Południowej, ale w przyszłości zostanie rozszerzona na inne kraje.
„Suspected Voice Phishing Call Alert” to funkcja wbudowana w standardową aplikację Samsung Phone, co oznacza, że będzie działać na wszystkich telefonach oraz tabletach z OneUI. Sprawdza w czasie rzeczywistym, czy połączenie przychodzące z nieznanego numeru jest związane z phishingiem głosowym.
Nie jest to w sumie jakaś rewolucyjna nowość – sam mam takie coś na swoim telefonie, który nie jest Samsungiem, ale wprowadza pewną nowość – dwa rodzaje alertów.
Pierwszy to „Podejrzenie„. Oznacza to, że numer, z którego przychodzi połączenie, może być – ale nie musi – szkodliwy. Sąd taka niepewność? Samsung nie wyjaśnia tego, ale można podejrzewać, że będzie to dotyczyć numerów, jakie nie znajdują się w bazie. Alert ten ma kolor żółty,
Drugi alert to „Ostrzeżenie„. Takie połączenie pochodzi od zweryfikowanego „szkodnika” i w takiej sytuacji nie tylko pojawia się czerwone ostrzeżenie, ale także telefon wibruje trzykrotnie. Oczywiście zalecane jest nieodbieranie takiego połączenia.
Blokowanie phishingu dzięki szerokiej współpracy. Do czasu
Aby stworzyć skuteczny mechanizm ochrony użytkowników, Samsung wykorzystał ponad 30 000 rekordów phishingu głosowego, dostarczonych przez koreańską Narodową Agencję Policji i Narodowy Instytut Badań Naukowych.
Szkolenie sztucznej inteligencji na tej bazie rekordów rozpoczęło się jeszcze w 2024 roku. Obecnie jest ono gotowe. Użytkownicy smartfonów z rodziny Galaxy mogą uruchomić tę funkcję w ustawieniach telefonu – nazywa się ona „Powiadomienie o podejrzeniu phishingu głosowego”.
Kim Jung-sik, wiceprezes Samsung MX, deklaruje, że Samsung Electronics będzie nadal udoskonalać swoją technologię blokowania phishingu głosowego i złośliwych wiadomości oraz dołoży wszelkich starań, aby zapewnić użytkownikom Galaxy bezpieczniejsze środowisko mobilne .
A dlaczego blokowanie będzie skuteczne „do czasu”? No cóż – odpowiedź jest prosta. Cyberprzestępcy dostosowują się do wprowadzanych mechanizmów obronnych i zmieniają taktykę działania. Oczywiście skuteczność obecnych rozwiązań jest duża, ale z biegiem czasu pojawią się inne sposoby na oszustwa.
Długa walka Samsunga z zagrożeniami
Tu warto przypomnieć, że Samsung zaczął wyświetlać na swoich telefonach znaczniki bezpieczeństwa dla wiadomości tekstowych już w październiku 2022 roku. Dwa lata później użytkownicy Galaxy z systemem One UI 6.1 mogli korzystać z blokowania złośliwych wiadomości.
Używane jest to po dzień dzisiejszy – funkcja ta wykorzystuje numer nadawcy wiadomości, niebezpieczne adresy URL (linki) oraz treści spamowe na podstawie danych dostarczonych przez KISA. W tym roku doszły do tego opisane tu, powiązane ze sztuczną inteligencją funkcje.
Miejmy nadzieję, że technologie AI jeszcze długo i skutecznie będą chronić użytkowników przed różnego rodzaju oszustwami. A jeśli szukasz dobrego telefonu, sprawdź, jak wypadły Galaxy w naszym rankingu smartfonów.
Źródło: Samsung
Na stronie mogą występować linki afiliacyjne lub reklamowe.









