, Newsy Smartfony

Waszym zdaniem: przez ile czasu producenci powinni wspierać smartfony?

Samsung Galaxy S8 i Huawei P10 / fot. gsmManiaK.pl

Samsung Galaxy S8 i Huawei P10 / fot. gsmManiaK.pl

Te artykuły także cię zainteresują:

Popularne produkty:
  • Ar Twa

    Trzy i pół roku temu kupiłem LG G4 z Androidem 5 do tej pory nie otrzymałem od strony LG żadnego wsparcia, zmiany Androida na nowszą wersję. Wsparcie ze strony LG to po prostu żenada i brak poszanowania dla klienta

  • jj

    Nie prawda, że każdy zmienia telefon do 2-3 lata. 4 rok z rzędu korzystam z HTC One M8 i zmienię telefon dopiero jak ten padnie.

  • Jjkl

    System jest darmowy ale certyfikacja play store platna.

  • xaliemorph

    3 lata minimum a w zasadzie totalne minimum. Taka analogia do Windowsa. Czas pomiędzy kolejnymi edycjami wynosił najmniej 3 lata, bądź często więcej. Przy okazji czas życia baterii w produkcie jest średnio dłuższy niż 3 lata i winien być on przynajmniej tak długi jak średnio bateria utrzymuje swoją sprawność czyli 3-4 lata. Niekoniecznie chodzi o same nowe edycje androida ale choćby o poprawki zabezpieczeń.

    Wmawianie sobie że 1 rok wystarczy jest niczym innym jak wmawianiem sobie abonamentu na urządzenia czyli klasyczny skok na kasę.

    Ostatecznie powinni KAŻDY CO DO JEDNEGO utrzymać choćby 2 lata wsparcia, tyle ile dają gwarancji. Niestety w przypadku niemałej części wypadków wsparcie było tylko do drzwi sklepu. Po zakupie BRAK.

  • Helventis

    Dla flagowców powinny być 2 duże aktualizacje jesli telefon wychodziz obecnie najnowszym Androidem, albo 3 aktualizacje jak w przypadku zeszłorocznych flagowców które wychodziły na Nougacie gdy już był dostępny Oreo. A do tego 3-4 letnie wsparcie poprawek bezpieczeństwa. O średniakach czy budżetowcach się nie wypowiadam bo już chyba się nie przestawię głównie ze względu na dużo gorsze możliwości fotograficzne + właśnie gorzej ze wsparciem.

    Moim zdaniem przede wszystkim powinno zmienić się dystrybucję Androida. Jak kupuje nowy komp-uter to moge na nim zainstalować 18 letni Windows XP jak i najnowszy Windows 10 czy jedną z kilkunastu dystrybucji Linuxa. tak samo powinno być z Androidem. Wyjście Android One nic tu nie zmieniło, bo i tak trzeba czekać na dostosowanie systemu przez producenta przed możliwością aktualizacji. Producenci powinni wydawać na telefon najpierw aktualizację czystego androida a dopiero później, opcjonalnie oferować swoje nakładki systemowe jak już je dopracują.

  • Sepol 1

    Myślę że małe typu zabezpieczeń przynajmniej 4 lub 5 lat

  • 0001

    3 lata to optymalny czas jak niektórych gwarancji, a producenci i tak mają użytkowników gdzieś więc na razie w tej kwestii nic się nie zmieni

  • pantadeus

    3 lata są optymalne, bo bardzo wielu klientów kupuje telefony rok po premierze, kiedy ich cena jest już ludzka. ale… cokolwiek sobie tu nie napiszemy, niezbadane pozostaną wyroki producentów.

  • wilgotny

    Pomijając niedoróbki windows phone. To w kwestii wsparvia ciężko będzie ich przeskoczyć.

  • Sebastian Em

    Moim zdaniem wsparcie powinno trwać tak długo, jak długo obowiązuje na smartfon gwarancja. I to wsparcie nie musi oznaczać nowej wersji systemu (te z roku na rok oferują coraz mniej), ale poprawki zabezpieczeń i wszelkie usprawnienia (optymalizacja, eliminacja błędów). Wystarczy prześledzić jak sobie radzą najnowsze dystrybucje Androida, żeby stwierdzić, że na szybką aktualizacje do kolejnego numerku nie ma szans. Może zwyczajnie nowy numerek co roku to zbyt szybkie tempo… Nie wiem. Inna rzecz – osoby, które czekają na nowe oprogramowanie (także ja) to chyba jednak zdecydowana mniejszość użytkowników smartfonów. Masowy konsument najczęściej nie wie z jakiej wersji systemu korzysta, a sprawa aktualizacji jest mu zupełnie obca i najzwyczajniej niepotrzebna. Jeżeli tylko telefon działa bezproblemowo, to o żadnej aktualizacji użytkownicy nie myślą.

  • lukas_bukowski

    Odpowiedź nie jest prosta, oczywiście wsparcie powinno być jak najdłuższe i każdy by tego chciał, jednak dużo zależy od producenta, sprzętu i klasy telefonu. Bezsprzecznie kwestie bezpieczeństwa powinny być aktualizowane regularnie na każdym telefonie przez minimum 2-3 lata. Co do aktualizacji systemu to powinno być tak, że póki sprzęt pozwala na płynną obsługę nowych wersji to takowe aktualizacje powinny powstawać i tu nie powinno być wyjątków, zawsze magicy z XDA pokazują że można 🙂 i w ramach gwarancji, te 2 lata to minimum. Gdy system jest za bardzo „wypasiony” to producent powinien odpowiedni okroić z jakiś wymagających opcji, ale jednak wypuścić aktualizację na starszy model. Nie wiem czy prawo nie powinno się w tej kwestii zmienić i wymusić na producentach, większe wsparcie na jakimś poziomie. Część telefonów po wejściu do sprzedaży jest kompletnie zapominana.. Jeśli można było wymusić pewne standardy technologiczne, to i w tym temacie powinno się udać. Producenci mają ogromne zaplecza finansowe i osobowe, tylko duże pieniądze idą teraz w inne działy, jak marketing a nie wsparcie.

  • Marek

    Dobrze, że problem dotyczy tylko smartfonów a nie innych urządzeń w domu. Gdyby trzeba było lodówkę, pralkę, piec, kuchenkę, toster, ekspres do kawy, telewizor, młynek do kawy, suszarkę do włosów (…. itd). wymieniać co rok, to byłoby przesrane.

    • stary major

      Nie bój, nie bój zaraz na to wpadną i ci producenci

  • Piotrek

    Raczej nikt nie trzyma smartfonu dłużej niż 4 lata, więc według mnie:

    FLAGOWCE – 3 duże aktualizacje Androida (ok. 3 lat) + 6 m-cy aktualizacja zabezpieczeń (co 1 m-c) + 6 m-cy aktualizacja zabezpieczeń (co 3 m-ce)

    ŚREDNIAKI – 2 duże aktualizacje Androida (ok. 2 lat) + 12 m-cy aktualizacje zabezpieczeń (co 3 m-ce)

    BUDŻETOWCE – 1 duża aktualizacja systemu (Android Go powinien sprawić, że sprzęty spełnią wymagania nowszej wersji systemu) + 9 m-cy poprawki bezpieczeństwa (co 3 m-ce)

  • beaviss

    Wszystko zależy co ile się zmienia telefon, dla mnie wsparcie 3 lat jest optymalne
    Jedynie szybkość wdrażania aktualizacji nowego andka należało by poprawić

  • western

    Żyjemy w świecie gdzie korporacje żerują na nas i od dziecka uczą nas konsumpcji. Nakręca się hype na nowe i nowe, a my kupujemy (wiem nie wszyscy i nie chodzi tu o zawsze o zasoby pieniężne ale przede wszystkim rozum). Mamy żyć w przekonaniu, iż smartfony rozwijają się tak szybko, że za rok nasz nowiutki flagowiec będzie powodem do wstydu (mówię trochę na wyrost ale wiadomo o co chodzi;). Oczywiście to guzik prawda. Kiedy kupuje sprzęt warty kilka tysięcy, powinienem oczekiwać, że będzie działał kilka lat! Bo przecież dbam o niego i nie dopuszczam myśli, że może się zniszczyć czy zepsuć i jestem święcie przekonany, że wychodząc ze sklepu z flagowcem, mam cacko na lata. Więc uważam, że kiedy ktoś kupuje urządzenie mobilne za grube tysiące, to ma prawo wymagać, iż będzie działać dobrze długie lata (nie wszystkim smartfony się nudzą, są ludzie, którzy przyzwyczajają się do swoich rzeczy). Uważam, że producenci powinni bardziej się do tego przykładać ale oni już tak ludzi nauczyli i tak jest najlepiej dla nich. Do tego nie uważam, że dobrą praktyką jest spowalnianie starszych sprzętów! Nie każdy musi mieć ochotę przesiadki na nowe, a celowe zamulanie starszych modeli to już skandal. Także w mojej opinii przynajmniej flagowce powinni wspierać ile się da! Chociaż te 3 lata.

    • jotek44

      Absolutna racja ! Uaktualnienia flagowców powinny być prawnym obowiązkiem producentów przez co najmniej 3 lata ! Korporacje celowo wymigują się od tego obowiązku, bo chcą zarabiać na sprzedaży nowych modeli. Przy takiej strategii interes klientów znajduje się na szarym końcu.

    • Preza

      Ja akurat zmieniam max co rok, bo mi się po prostu telefon nudzi. Także dla mnie 2 lata jest wystarczająco.


reklama