Kategorie: Gry i aplikacje Longform

Aplikacje jak portale internetowe – reklamy wideo zaczynają inwazję

Nie ma nic za darmo – głosi stare powiedzenie, które regularnie znajduje potwierdzenie w rzeczywistości. Czasami trzeba się pomęczyć, by za coś nie płacić, ale jak widzę to, co ostatnio wyprawiają twórcy aplikacji mobilnych, to wolę już zapłacić.

Przyzwyczailiśmy się już do tego, że zdecydowana większość aplikacji dostępnych za darmo jest bezpłatna tylko z pozoru. Owszem, często nie musimy wydawać na jej zakup czy użytkowanie ani złotówki, ale w zamian musimy pójść na pewne ustępstwa. Te ostatnio najczęściej wiążą się z różnego rodzaju mikropłatnościami, które są nam wciskane w sposób bezpardonowy w różnych momentach, i to zazwyczaj tych, w których najmniej spodziewalibyśmy się tego typu niespodzianek. Dwa złote za kolejny poziom, cztery za karabin maszynowy, szesnaście za nowy samochód. I tak bez końca, aż do kilkuset złotych. Ale przecież nikt nie każe nam płacić – możemy odczekać godzinę albo po prostu zrezygnować. W niektórych przypadkach możliwy jest tylko drugi scenariusz, ale na szczęście deweloperzy chyba już zaczęli myśleć zdroworozsądkowo. Przynajmniej takie symptomy zauważam.

fot. gamedevelopment.tutsplus.com

Drugi ulubiony sposób na zarobek to reklamy, które albo wiszą na boku ekranu przez cały czas, kiedy korzystamy z aplikacji, albo pojawiają się co jakiś czas, a nasza aktywność ogranicza się tylko do wciśnięcia krzyżyka zamykającego ekran. Niestety, autorzy gier czy programów wpadli na kolejny pomysł na to, jak spieniężyć ich pracę i niestety, nie zmierza to w dobrym kierunku. Oto hitem ostatnich miesięcy są bowiem… reklamy wideo. Takie, jak widzicie w telewizji, przed filmem na Youtube czy też na serwisach informacyjnych. Proste, 30-sekundowe spoty, które musimy sobie pooglądać dla urozmaicenia czasu spędzanego przed smartfonem czy tabletem. Coś, co kiedyś wydawało się być absolutnie niemożliwe, dziś powoli staje się standardem.

Na razie z tego niezbyt wyrafinowanego pomysłu korzystają głównie twórcy gier mobilnych, którzy wyświetlają kilkudziesięciosekundowe spoty w dość zakamuflowany sposób – otóż często obejrzenie reklamy powoduje, że w grze trafiają do nas różnorodne dodatkowe przedmioty czy też odblokowujemy dostęp do kolejnych etapów czy poziomów bez konieczności oczekiwania. Dobra wola twórców? Skądże – to tylko mikropłatności, tylko nie sięgające do kieszeni gracza bezpośrednio. A przy okazji testowanie gruntu pod to, ile gracze zniosą, by dostać coś ekstra, co w wielu innych grach jeszcze kilka lat temu dostalibyśmy za darmo.

A niestety będzie coraz gorzej. Szybszy internet to rzecz jasna szansa na spróbowanie nowych, coraz bardziej multimedialnych form reklamy, z których można czerpać coraz większe profity. Przecież nie muszę chyba nikogo przekonywać, że za 30-sekundowe dostaniemy kilka, jeśli nie kilkanaście razy tyle, co za wyświetlenie banneru. Szkoda tylko, że gry i aplikacje powoli pod względem atakowania swoich widzów różnymi „dodatkami” gonią portale plotkarskie, serwisy matrymonialne czy popularne fora dyskusyjne. A tutaj niestety AdBlock nie pomoże…

Amadeusz Cyganek

Najnowsze artykuły

  • Infinix
  • Newsy
  • Telefony

Nawet 24 GB RAM, AMOLED 144 Hz i niesamowita wydajność w cenie, w którą nie uwierzysz

Infinix GT 20 Pro to niedrogi telefon stworzony z myślą o graczach, który sprawdzi się…

28 kwietnia 2024
  • Co kupić?
  • Telefony
  • Wiadomość dnia

Kup jeden z tych smartfonów i ciesz się spokojem przez lata. Najlepsze w każdych cenach

Szukasz smartfona na lata? W takim razie dobrze trafiłeś. Przygotowałem zestawienie kilku telefonów, które oferują…

28 kwietnia 2024
  • Promocje

Kiedyś kosztował krocie, a dziś kupisz tego potężnego ex-flagowca w cenie średniaka!

Xiaomi 11T Pro to ex-flagowiec Xiaomi, który dostępny jest teraz w Polsce za mniej niż…

28 kwietnia 2024
  • Newsy
  • Sony
  • Telefony

Znamy cenę „być, albo nie być” w wydaniu Sony. Choć trudno w to uwierzyć, Xperia 1 VI będzie tańsza niż rok temu

Sony Xperia 1 VI niespodziewanie zdradza cenę przed premierą. Fani nie muszą obawiać się podwyżek,…

27 kwietnia 2024
  • Huawei
  • Tablety
  • Testy
  • Wiadomość dnia

Test Huawei MatePad 11.5 PaperMatte Edition. Nowy wymiar komfortu

Huawei MatePad 11.5 PaperMatte Edition to tablet z matowym ekranem eliminującym odblaski. Wiele podobieństw do…

27 kwietnia 2024
  • Newsy
  • Telefony
  • Xiaomi

HIT nad HITAMI od Xiaomi trafił na czarną listę. Ten telefon był przekozakiem

Kiedyś był hitem nad hitami, prawdziwym pogromcą telefonów ze średniej półki. Wydajnością dorównywał ex-flagowcom, a…

27 kwietnia 2024