Kategorie: Apple Artykuły Fitbit Garmin Lenovo Samsung Wearables

Marka Pebble znika – szykuje się piękna katastrofa całego rynku?

Mało kto tego się spodziewał, ale fakty są nieubłagane – jedna z najbardziej znanych marek rynku wearables właśnie zwija manatki, robiąc to w dość słabym stylu. A rynek urządzeń ubieralnych powoli trzęsie się w posadach.

Nie da się ukryć, że Pebble to jedna z najbardziej znanych marek rynku ubieralnego – kolejne smartwatche cieszyły się sporym zainteresowaniem, przynajmniej do czasu, który właśnie nastał. Firma poinformowała bowiem, że kończy właśnie produkcję i sprzedaż swoich sprzętów – nie ma więc co oczekiwać, że sprzęty tego producenta trafią więc na rynek, przynajmniej prosto od tej firmy. Okazuje się bowiem, że Pebble zostało przejęte przez innego potentata tego rynku – firmę Fitbit – za trochę śmieszną kwotę, jaką jest 40 milionów dolarów. Szczerze – nie przewidywałem, że tak znana firma zostanie zmuszona do opchnięcia swoich aktywów za grosze. No i nie wiadomo też, co stanie się samą marką – tego dowiemy się pewnie już niebawem.

Samsung Geat Fit 2 / fot. gsmManiaK.pl

Co więcej, sprzedaż obejmuje prawa wizerunkowe oraz samo oprogramowanie – oznacza to, iż najprawdopodobniej zdecydowana większość pracowników firmy po prostu wyleci na bruk. Jest jednak jeszcze jedna informacja, która z pewnością nie spodoba się wszystkim korzystającym z urządzeń Pebble – równolegle z zakończeniem sprzedaży sprzętów zakończyły się także usługi serwisowe dla smartwatchy oraz smartbandów tego przedsiębiorstwa. Wygląda więc na to, że wszyscy posiadacze urządzeń ubieralnych z logiem Pebble mogą postawić kartę gwarancyjną w honorowym miejscu, bo i tak z niej nie skorzystają. Niemiła sytuacja – co do tego nie ma żadnych wątpliwości.

Jakkolwiek nie forsowalibyśmy zdania, że smartwatche czy fit-opaski to fajne i przydatne sprzęty, to wydaje się, że boom na nie minął i to wcale nie zapowiada niestety niczego dobrego. Według danych firmy analitycznej IDC cały rynek urządzeń ubieralnych skurczył się o połowę w stosunku rok do roku biorąc pod uwagę wyniki trzeciego kwartału 2015 i 2016 roku.. Najbardziej po głowie dostało właśnie Pebble, którego sprzedaż zmniejszyła się o 54%, ale jeszcze gorsze cyferki pojawiły się przy Lenovo i Apple, gdzie rezultaty sprzedażowe są gorsze nawet o 70%.

fot. IDC

Na tym polu wyróżnia się zwłaszcza Garmin, którego udziały w rynku zwiększyły się niemal dziesięciokrotnie (z 2,3% do 20,5%) przy jednoczesnym 300% wzroście sprzedaży. To tylko pokazuje, że kryzys jest i niekoniecznie trzeba się go doszukiwać w tabelkach raportów firm analitycznych. To po prostu widać, chociażby po tym, jak bardzo opieszale za premierę nowego smartwatcha zabiera się chociażby Lenovo. Jasne – wyniki Apple po niedawnej premierze Apple Watch 2 powinny mocno skoczyć do góry, ale problem leży chyba gdzie indziej.

A mianowicie w tym, że generalnie cała branża smart ma problemy – sprzedaż smartfonów wyhamowała, więc naturalną konsekwencją jest także zmniejszenie zapotrzebowania na smartwatche i smartbandy. A umówmy się – o ile bez smartfona ciężko aktualnie egzystować, tak bez inteligentnego zegarka czy kolorowej opaski żyje większość ludzi i chyba na to nie narzeka. To nie jest tak, że nagle urządzenia ubieralne przestały się podobać albo stały się zbyt drogie – po prostu nie trzeba ich regularnie wymieniać tak jak smartfonów (to po troszę zasługa galopującej technologii, a po troszę – problemów technicznych i jakości komponentów), a wydaje mi się, że jeżeli ktoś miał kupić takowy sprzęt, to po prostu już to zrobił.

Garmin Forerunner 35 / fot. gsmManiaK.pl

Dlatego też obawiam się, że za dwa-trzy lata nie będzie już miejsca na tym rynku dla takich firm jak Pebble, których sukces był nagły i niespodziewany – to po prostu zbyt małe trybiki na tym rynku, by móc pozwolić sobie na utrzymanie dłuższego cyklu życia swoich produktów. Apple, Samsung czy Lenovo – jasne, dla nich inwestycja w wearables to tylko fragment finansowego tortu, który – w razie niepowodzenia – po prostu odkroją albo też utrzymają go z prestiżowego dla całej marki względu. A pół miliona sprzedanych urządzeń dla całej reszty rynku (poza wspomnianą wielką piątką) w ujęciu kwartalnym na całym świecie nie wróży niczego dobrego. Idą ciężkie czasy. które przetrwają tylko najsilniejsi.

Amadeusz Cyganek

Najnowsze artykuły

  • Gry i aplikacje
  • Newsy

Spotify leci w kulki. Zabiera funkcję, która była za darmo

Spotify w darmowej wersji staje się uboższy, niż dotychczas. Serwis powoli usuwa funkcję, która do…

3 maja 2024
  • MediaTek
  • Newsy
  • Telefony

Zapragniesz go w flagowcu, a otrzyma go Xiaomi klasy superśredniej. Oto data gorącej premiery

Redmi K70 Ultra, czyli Xiaomi 14T Pro w Europie, vivo X100s oraz vivo X100 Ultra…

3 maja 2024
  • Artykuł sponsorowany

Samsung Galaxy M55, Motorola Edge 50 Pro, a może HUAWEI nova 12 SE? Sprawdź co oferują nowe telefony topowych marek

Znalezienie dobrego smartfona, który przetrwa próbę czasu i zachwyci wysoką jakością, wbrew pozorom może nie…

2 maja 2024
  • Gry i aplikacje
  • Newsy

Nowości w WhatsApp także w Polsce. Uporządkują chaos

Komunikator WhatsApp porządkuje zakładkę Społeczności na platformie. Dodaje do niej istotne usprawnienia, które pomogą organizować…

2 maja 2024
  • Newsy
  • Operatorzy
  • T-Mobile

Testuj szybkie 5G w T-Mobile za darmo! Jedyna taka okazja

T-Mobile ma świetną wiadomość dla klientów. Teraz za darmo zyskają oni dostęp do szybkiego 5G…

2 maja 2024
  • Newsy
  • Operatorzy
  • Orange
  • Promocje

Orange Flex daje darmowe GB i 50% zniżki na pół roku. Pomoże Żabka

Orange Flex i sieć sklepów Żabka ma ofertę – zebrane za zakupy żappsy można teraz…

2 maja 2024