Kategorie: Poradniki

„Takie prawo, że można”. O tym, czym różni się gwarancja od rękojmi

Warunki gwarancji rzadko kiedy wzbudzają w nas emocje. Głównie dlatego, że najczęściej ich nie czytamy. A warto.

Karta gwarancyjna to więcej, niż „kwitek”

Sama karta gwarancyjna to tylko zwykłe oświadczenie mówiące o prawach i obowiązkach, jakie otrzymują klienci przy zakupie produktów. To oświadczenie jest dobrowolnym dokumentem udzielanym przez gwaranta, którym może być zarówno sprzedawca, jak i sam dystrybutor albo importer. Na świecie zazwyczaj gwarantem jest producent sprzętu – warto natomiast pamiętać, że nie liczy się to, co pisze ktoś na stronie internetowej albo w katalogu urządzeń, a to, co stoi w karcie gwarancyjnej, która jasno określa warunki umowy zawartej między kupującym a „twórcą” urządzenia.

Wielu producentów zapewnia o jakości urządzenia dodając, że usunie wadę sprzętu w określonym czasie. Obserwując takie oświadczenia możemy zauważyć, że w większości przypadków pojawia się 2 letni okres bezpłatnej naprawy – staje się to pewnego rodzaju „standardem” wśród wielkich przedsiębiorców.

Warunki gwarancji, zgodnie z prawem zawsze powinny być napisane w sposób jasny, czytelny i zrozumiały co też określa art. 577 § 1 i 5771 Kodeksu cywilnego. Jak wspomniałem na początku, karta gwarancyjna określa nie tylko obowiązki ale często również prawa jakie przysługują nam po zakupie urządzenia. Często spotykana możliwość, jaką producent daje klientom to forma reklamacji w trybie DOA, gdzie zaraz po zakupie, w momencie awarii możemy dokonać zwrotu urządzenia i wymiany u gwaranta. Tryb DOA zazwyczaj określony jest czasem zwrotu i dokładnie opisany przez producenta. Warto czytać wszystkie dokumenty, nie tylko kwestie prawne wynikające z nowej rękojmi ale również warunki jakie otrzymujemy od producenta zawarte w karcie gwarancyjnej.

Nie wiesz jak złożyć reklamację? Sprzedawca Ci „pomoże”

W tym miejscu chciałbym poruszyć jedną, ważną kwestię. My, klienci, reklamujemy urządzenia kompletnie nie znając swoich praw co też wielu sprzedawców skwapliwie wykorzystuje. Kiedy przychodzimy do sklepu z reklamacją, przedstawiamy swoje żądania – niestety, często nie podając konkretnego tytułu reklamacji – od razu oczekujemy aby wymienić wadliwy sprzęt. Sprzedawcy wskazują, że sprzęt wyprodukował producent (np. Samsung) i to on jest odpowiedzialny za jakość produktu, tym samym podsuwając nam reklamację z tytułu gwarancji, która w tym przypadku jest bez kosztów dla sprzedawcy. Pracownicy przyjmujący reklamacje opisują dokładne żądania i urządzenie zostaje wysłane do serwisu producenta, który widząc odpowiedni rodzaj reklamacji dokonuje naprawy – bo przecież taki sposób na rozwiązanie problemu jest najtańszy.

Jak wspomniałem na początku artykułu, musimy podczas składania reklamacji powołać się na konkretny rodzaj reklamacji – gwarancję albo rękojmię. Pewnie wielu z was w tym miejscu stwierdzi, że najlepszym trybem reklamacji dla klientów jest rękojmia – zgodzę się, jednak pamiętajmy, że oświadczenia gwarancyjne również nas mogą zaskoczyć pozytywnie. Zapraszam do zapoznania się z krótkim filmikiem, na którym pracownik europejskiego centrum konsumenckiego wyjaśnia dokładnie różnice między gwarancją i rękojmią. Mamy też krótką prezentację UOKiK-u z filmikiem z akcji „Takie prawo, że można”.

Pamiętajcie – jeśli macie problem z jakąkolwiek reklamacją zawsze możecie zasięgnąć się bezpłatnej porady przez infolinie pod numerem 800 889 866 albo pod adresem email porady@dlakonsumentow.pl (projekt finansowany przez UOKiK – Urząd ochrony konkurencji i konsumentów). Wystarczy jeden telefon albo email i otrzymamy odpowiedź od prawnika, który wskaże nam rozwiązanie albo rozwieje wątpliwości dotyczące reklamacji. Przypomnę wszystkim, że gwarancja nie wyłącza ani nie ogranicza odpowiedzialności sprzedawcy i nawet jeśli skorzystaliśmy już z reklamacji gwarancyjnej nic nie jest jeszcze stracone – wystarczy zadzwonić i zapytać.

Gwarancja prawu się nie ima

Warunki gwarancyjne, choć są dobrowolne, mają pewne podstawy prawne w momencie, kiedy zostały już ustalone. Producenci wiedzą o tym i wraz ze zmianami w prawie konsumenckim zmieniają warunki gwarancyjne. Dla przykładu Samsung zmienił karty gwarancyjne dla smartofnów nierozbieralnych. W nowych kartach pojawiła się informacja o dłuższym okresie na akumulatory oraz wydłużonym czasie obsługi w serwisie (do 30 dni). Główna i w zasadzie jedyna zmiana dotyczyła okresu obsługi w serwisie. Aktualnie zgodnie z art. 580 § 2 Kodeksu cywilnego „gwarant musi wykonać swoje obowiązki (np. naprawić lub wymienić towar) w terminie wskazanym w oświadczeniu gwarancyjnym. Jeżeli nie określono tego czasu, powinien uczynić to niezwłocznie, nie później, niż w terminie 14 dni od dnia dostarczenia mu rzeczy przez konsumenta” taki sam czas obowiązuje sprzedawce w kwestii rozpatrzenia złożonej reklamacji klienta. Te oraz inne kwestie prawne dotyczące gwarancji możemy znaleźć na stronach odpowiednich instytucji, które walczą też o nasze prawa.

Po złożonej u sprzedawcy reklamacji bardzo często nie zdajemy sobie sprawy, że faktycznie podpisaliśmy raport z przyjęcia do naprawy z tytułu gwarancji i po zakończeniu naprawy, kiedy okazuje się, że urządzenie dalej jest niesprawne, wielu klientów utożsamia sprzedawce z produktem a właściwie z gwarantem, tak jakby telefony firmy Samsung naprawiał i produkował np. Orange. Niestety, ale mimo, że tak to wygląda (nie w każdym przypadku, jak relacjonują sprzedawcy) to nie możemy oczekiwać wymiany sprzętu od sprzedawcy jeśli sami podpisaliśmy raport przyjęcia sprzętu do naprawy z tytułu gwarancji. Miejmy nadzieję, że świadomość Polaków w zakresie tych prostych pojęć będzie wzrastać.

Karol Godlewski

Najnowsze artykuły

  • Huawei
  • Newsy
  • Telefony

Spójrz na tego taniego „flagowca”. Wygląda jak wybitny smartfon do zdjęć i ma baterię 6000 mAh

HUAWEI Enjoy 70s odbył oficjalną premierę. Wygląd rodem z flagowca to nie jedyna mocna strona…

28 maja 2024
  • Newsy
  • OnePlus
  • Telefony

Takiej konfiguracji jak SD8G3 i 6100 mAh świat jeszcze nie widział. To powód do zmiany telefonu

Dopakowany superśredniak z SD8G3, baterią 6100 mAh i ładowaniem 100 W zbliża się do premiery.…

28 maja 2024
  • Promocje

W bajecznej cenie kupisz smartfon z 16 GB RAM, 5500 mAh i 120 Hz. Jest tani jak nigdy

Teraz masz okazję kupić taniej niż kiedykolwiek wcześniej smartfon z ex-flagowym Snapdragonem, aż 16 GB…

28 maja 2024
  • Google
  • Newsy
  • Telefony

Jak zdarza mi się narzekać na Pixele, tak za taką nowość zdejmuję przed nimi czapkę

Smartfon jest już aparatem, konsolą do gier, narzędziem komunikacji, więc czemu nie... lekarzem pierwszego kontaktu?…

28 maja 2024
  • iQOO
  • Newsy
  • Telefony

Powstał, by wyznaczać standardy. 6000 mAh we flagowcu o specyfikacji, za którą Xiaomi dałoby się pokroić

iQOO 13 to dowód na to, że nawet w 2024 roku da się zrobić "zabójcę…

28 maja 2024
  • Newsy
  • OnePlus
  • Oppo
  • Realme
  • Telefony

Nowe flagowce dostaną przepotężne baterie. Przełom na rynku smartfonów?

Nadchodzące flagowce OnePlus, Oppo i realme mają otrzymać akumulatory o pojemności aż 6000 mAh. Brzmi…

28 maja 2024