, Artykuły Phablety Smartfony Tablety Telefony

Wysoka rozdzielczość w telefonie jest ważna. Czyżby?

Te artykuły także cię zainteresują:

Popularne produkty:
  • hahniczek

    warto mieć super rozdzielczość jeżeli planuje się uzywać google VR lub oculusa 🙂

  • http://www.ziomowo.pl ziomek

    Pitu Pitu… maksymalna PPI jakie widzą nasze oczy to 900! 900PPI. Odsyłam tutaj: antyweb.pl/steve…ie-wydaje/

  • Mario

    Jeśli chcecie używać telefonu do aplikacji VR (wirtualna rzeczwistość) np. Galaxy NOTE 4 + GEAR VR, musicie mieć wysoką rodzielczość, inaczej każde oko widzi pikselozę..

  • Domineo

    Może mi ktoś pomoże w odpowiedzi na pytanie o rozdzielczość ekranu kupowanego telefonu. Rozmawiając z kilkoma świrami gsm wszyscy uważają tylko ekrany HD reszta to badziew, po przeczytaniu tego artykułu trochę zaczynam schodzić na ziemię. Przymierzam się do jakiegoś telefonu z wyświetlaczem 4,7″, w oko wpadł mi LG L90 z rodziałką 960×540
    Pytanie, czy taka rozdzielczość wystarczy czy koniecznie szukać czegoś 1280×720
    Telefon będzie mi służył poza gadniem i pisaniem raz po raz do przeglądania neta, czasami trzeba ogame przypilnować i mam zamiar trochę czytać, dotychczas na Samsungu Galaxy S2 wydawało mi się, że 800×480 przy 4,3 calach wydawało mi się że daje dobry ostry obraz, ostre czcionki

  • Karola Kwiatkowska

    Zgadzam się (:

  • Janes

    Samsung rzadko podaje ppi w swoich ekranach bo większość z nich to matryce typu pen tile i wszystkie topowe galaxy i note oprócz S2 mają taki ekran.W ekranie Pen Tile jeden pixel składa się tylko z dwóch subpixeli a w zwykłym ekranie z trzech.Co to daje ? ano to że w Galxy 3 ,4 i noteach obraz po przyjrzeniu się z bliska jest mniej wyraźny,widać grudki jakby ziarno , tekst ma poszarpane krawędzie Samsung chwali swoje ekrany jako niby mniej awaryjne i prądożerne dzięki takiej budowie ale to tylko chwyt marketingowy bo tej firmie nie zależy na długowieczności swoich telefonów tylko na większym zysku który daje tańszy w produkcji Pen Tile

  • http://gravatar.com/lordazawakh Azawakh

    Ciekawy artykuŁ i ciekawe spostrzeżenia. Warto się nad tym zastanowić i przemyśleć całą sprawę od początku. Mądre argumenty.

    • http://www.gsmmaniak.pl/ Krystian Bezdzietny

      Dzięki 😉

  • http://gravatar.com/sechuanih sechuanih

    Zastanówmy się czy Apple czyli świetna optymalizacja i gorszy procesor daje firmie awans do top1 ? Niestety nie, ludzie wolą jak widać tandetę czyli plastik + cyferki większe liczby na pokładzie. No cóż ja w zasadzie zostawiam androida na lepsze czasy. Kiedy zobaczyłem że kolegi S3 się wiesza i zamula to stwierdziłam, że nie bardzo mam ochotę testować kolejnego androida tym razem na swojej skórze. Zatem mi pozostaje albo WP albo IOS. Boje się trochę tej zmiany no ale do odważnych świat należy 😀

  • Danio

    Im więcej tym lepiej. Technologia ma się rozwijać a nie stać w miejscu. Jak komuś nie pasuje rozdzielczość 4k to niech sobie kupi Simensa i po problemie. I nie DPI tylko PPI.

  • Jan Kowalski

    Użytkownicy są „łasi” nie „łasy”. Łasy to jest jeden użytkownik. Jak się czegoś nie umie odmienić to się tego nie używa. Co do samej treści artykułu to się zgadzam i też nie rozumiem tego wyścigu na piksele. Powinni się ścigać na czasy działania a nie na coś czego ani nie zobaczymy (przesadnie wyśrubowane DPI) ani nie wykorzystamy (pierdyliard rdzeni).

    • Ardi

      Ogarnij się, zgłosić błąd to jedno ale nie ubliżaj redagującemu bo mógł po prostu nie tą literkę trzepnąć na klawiaturze i tyle…

  • Michu

    Rozdzielczości HD i Full HD uważam za wskazane w smartfonach. Ale większe są zupełnie zbędne na tak niewielkich ekranach.

  • Tirinti

    Niestety takie cyferki dobrze się sprzedają, bo klienci łatwo je zapamiętują. Często w radiu słyszę reklamy Euro AGD z tekstami typu „Notebook z kartą graficzną 1GB w super cenie” Tylko co to za karta?

    A wracając do tematu to dawno temu miałem jednego z pierwszych smartphonów z rozdzielczością 480×640 (HTC Universal), kiedy standardem było 240×320. Większość aplikacji się rozjeżdżała i trzeba było przełączać w tryb 240×320 ale jak już coś działało to jakość była bardzo odczuwalna. Później miałem 480×800 do tego 32bit zamiast 16bit i również różnica była mocno odczuwalna. Teraz mam 720×1280 i różnica jest odczuwalana ale już nie znacznie do tego ekran 4.8″ to już za dużo by było wygodnie. Pakowanie FullHD w ekrany poniżej 5″ to bzdura i czysty marketing, taka rozdzielczość ma sens w phablecie 6″, tyle, że funkcjonalność tego uważam za dyskusyjną.
    W przypadku tabletu FullHD jest odczuwalne w porównaniu z 720p aczkolwiek jak dla mnie tablet powinien mieć proporcje 4:3 i tu rozdzielczość iPadów retinowych jest maksimum dającym się zauważyć. 4k zaś powinno być maksimum dla monitorów do desktopów lub AllInOne.

    @qwerty
    Sama rozdzielczość nie daje większej powierzchni roboczej bo przy stałym rozmiarze ekranu powoduje miniaturyzacje GIU do rozmiaru nienadającego się do użycia palcem. Co innego rysikiem, ale tak dało się pracować na ekranach 3″ 240×320.

    A co do pracy deweloperów. Sam jestem developerem, tyle, że głównie aplikacji desktopowych, ale w poprzedniej pracy robiłęm aplikacje na WP7 a koledzy robili ich odpowiedniki na iOS i Androida.
    Ilość pracy była najmniejsza na WP7 a znacznie największa na Androida ze względu na fragmentację i to nie tylko developera ale i grafika. Czy dla nas był to problem? Nie, bo nam płacili dniówkę tyle, że tych dniówek za aplikację na Androida szło znacznie więcej niż za WP7 czy iOS (retina ma rozdzielczość x2 więc wystarczy, że grafik zrobi na retinę a później się automatycznie skaluje o połowę i używa z odpowiednimi nazwami plików) do tego dochodziły różne wersje API i decyzja czy robić z dużą ilością funkcji, które będą wymagały nowszej wersji czy z mniejszą ilością funkcji ale chodzące na prawie wszystkim… albo robienie kilku wersji co będzie kosztowało kolejne dniówki. Tak więc zrobienie aplikacji na Androida kosztuje 2-3 razy więcej niż na WP czy iOS, do tego spore piractwo ogranicza zyski. Jak Android spadnie z udziałem do 45% a WP wzrośnie do 15% to opłacalność aplikacji na obie platformy będzie porównywalna. Dodam jeszcze, że najwięcej kosztuje development na Symbiana, dlatego tą platformę szlag trafił gdy tylko konkurencja zaczęła się rozwijać.

  • mozilla007

    WP pokazuje, że starczy 20×30 pikseli na 4-5 cali. No to taka rozdzielczość może zostać na WP i więcej nie trzeba. Android już obsługuje 4K i sam chcę to zobaczyć, iOS też ma niezłą rozdzielczość.

  • uriuri

    Mi się nie podoba ten wyścig na rozdzielczości ekranu, bo potęguje i tak już dalece posuniętą fragmentację.
    Niedawno przesiadłem się z Note2 (5.5″ HD) na S4 (5″ FHD) i szczególnej różnicy nie zauważyłem, poza tym, że na FHD kilka gier nie chciało mi się uruchomić .
    Teraz znów przesiadłem się na mniejszy ekran w S4 Zoom(4.3″ 960×540) i też jestem zadowolony. Czcionki są wygładzone, nie widać pikseli – gdy przy takiej samej przekątnej w SGS2(4.3″ 800×480) pikseloza rzuca się w oczy, dlatego te 960×540 to absolutne minimum do komfortowej pracy z ekranami 4.3-4.7″ .

  • unlimited

    Ja jestem przeciwko. Bardziej stawiam na technologię i patenty pozwalające ekranowi się wyróżnić z tłumu, dlatego lubię ekrany Nokii. Które nie mają kosmicznej, niepotrzebnej zbyt przesadzonej rozdzielczości, za to dają komfort użytkowania w każdych warunkach. I nie mówię to tylko o Lumiach, ale także o N8,N9,E7 czy E6. Które po prostu cieszą oko. 🙂

  • qwerty

    Ja tam jestem za wysokimi rozdzielczościami w smartfonach. Większa ilość pikseli na cal to nie tylko bardziej ostry obraz i niewidoczność pikseli a większa przestrzeń robocza dająca ogromne możliwości dla programistów!

    • Mikołaj

      Albo, jak wynika z tekstu – więcej roboty z optymalizowaniem app pod każdą rozdzielczość. Bo w sumie co to za możliwości? Podaj jakieś, jeżeli możesz (zero złośliwości, być może nie znam się aż tak ;))
      Chyba że chodzi ci o programowanie na telefonie , to już kompletnie nie ogarniam 😀

      • qwerty

        Mając większą rozdzielczość na dużym ekranie 5-6” zyskujesz większą przestrzeń roboczą np. producent może zastosować gęstą siatkę aplikacji np: 5×7 zamiast 4×4 bez straty na jakości ikon. Kolejnym przykładem są wszelkie edytory pakietów biurowych czy blogów (np. WordPress) – im większa potencjalna powierzchnia robocza tym więcej funkcji może się zmieścić na jednym ekranie. Na dużych ekranach rozdzielczości typu Full HD czy Retina dają o wiele większe możliwości niż HD. Przykładów jest cała masa.

        • Mateusz

          Jest problem z tym, że jeśli tworzymy jakąś aplikacje to możemy zrobić tak, żeby na tablecie i smartfonie wyglądała ona inaczej, a teraz kolejny wygląd znowu dodałby pracy deweloperom.

          • qwerty

            to rynek ma się nie rozwijać bo developerzy się przepracują? A od czego oni są?

          • Ardi

            @qwerty
            Chyba lepiej jak ci deweloperzy pracują nad jakością aplikacji niż zamartwiają się na ile rozdzielczości zrobić daną aplikacje i marnować czas poświęcony na jakość usługi marnują go optymalizując pod setki różnych rozdzielczości.

        • Mikołaj

          Cóż, rozumiem twoje argumenty. Ale jeżeli ktoś potrzebuje takich rozdzielczości, czy nie lepiej wybrać tablet 10″? Szybciej, wygodniej, lepiej. Deweloperzy chyba powinni zająć się tworzeniem coraz to nowszych, lepszych aplikacji, a nie optymalizowaniem jednej, tej samej pod pierdyliard możliwych urządzeń i rozdzielczości. 😉

    • mikolaj(inny)

      1/ To jest mylne stwierdzenie, bo zbyt małego tekstu/obrazu i tak nie odczytamy. Zbyt małej ikony nie klikniemy palcem, bo niestety nasze palce mają raczej stały rozmiar.
      2/ Najważniejsi są użytkownicy, a nie programiści 🙂
      3/ Na prawdę nie ma sensu wprowadzać rozdzielczości, które już nic dodatkowego nie wnoszą. Porównując dwa ekrany o tej samej przekątnej (np. 4,7″) jeden w rozdzielczości full HD (469ppi, 2,07 mln pikseli), drugi w HD (312ppi, 0,92 mln pikseli), to ekran pierwszy wymaga 2,25 raza więcej mocy obliczeniowej po prostu wyświetlania obrazu. Ma 2,25 raza więcej pikseli do obsłużenia.

    • Ferdek Kiepsky

      i bateria rozładowująca się w 2 godziny

  • klik

    Ale mogli by zwiększyć ilość kolorów…

    • Janes

      Po co Ci więcej kolorów niż stosowane aktualnie 16 milionów,skoro Twoje oko potrafi rozróżnić tylko 400 tysięcy. Tu chyba same gimbusy siedzą

  • Mateusz

    Minimalną różnicę widać pomiędzy HD i Full HD widać jedynie w tym, że po dużym zmniejszeniu czcionek na tym pierwszym widać bardziej poszarpane czcionki. Ja jako krótkowidz (że znaczną wadą) jestem w stanie dojrzeć bez problemu piksele na one x z odległości jakiś 6-8 cm. Udało mi się nawet dojrzeć pojedyncze piksele na xperii z, ale na prawdę było ciężko. Jednak podczas użytkowania jest to niezauważalne i większość ludzi nie jest w stanie zobaczyć różnicy.

    • Michu

      Niemożliwe, że widziałeś pojedyncze pisele w Xperii Z. Musiałeś pomylić piksele z tranzystorkami ;).

      • Mati

        Jest krótkowidzem, więc mógł bez zamazania mu się obrazu przed oczyma patrzeć z mniejszej odległości, tez jestem krótkowidzem i potwierdzam

  • bree

    na wyświetlaczach jest PPI (pixels per inch) a w druku DPI.

  • Mikołaj

    Dla ekranu 10 cali Full HD to max. Do 7 cali wystarczy 1280×800. Daniel, masz rację – ludzie lubią cyferki. Ale to nie idzie w parze z myśleniem logicznym, bo czy jest sens ładować dwukrotność Full HD do tabletu? Chyba prędzej do telewizora, a idziesz do sklepu i widzisz tylko 1920×1080… Albo masz cztery rdzenie, to muszą być świetne – guzik prawda. :/

  • http://gravatar.com/dbulinski Daniel

    Ludzie lubią cyferki. A producenci wolą wypuszczać wielordzeniowe procesory niż wymagać optymalizacji systemu.


reklama