>
Kategorie: Longform

Apple przegrywa tutaj na całej linii. Nie ma pomysłu na własne rozwiązania

Apple bardzo chętnie reklamuje się jako firma innowacyjna i będąca liderem rynku technologicznego. W wielu przypadkach te stwierdzenia są prawdziwe, jednakże na jednym polu znaczne ustępuje konkurencji – to sztuczna inteligencja, czyli AI. Wydaje się, że gigant z Cupertino przespał moment, w którym rozpoczął się wyścig o dominację na tym rozwijającym się rynku.

Gdy Open AI zawojowało świat ChatemGPT,a Google szykowało Barda (który zmienił później nazwę na Gemini), Apple wydawało się absolutnie niezainteresowane tym tematem. Dlatego też dopiero ze sporym opóźnieniem pojawiło się ogłoszenie o wprowadzeniu Apple Intelligence.

Jeśli komuś by umknęło, to mówiąc krótko – mamy tu do czynienia z wdrożeniem rozwiązań AI do przeróżnych funkcji w ekosystemie. Na przykład sztuczna inteligencja może wspomóc nas podczas pisania, szukać zdjęć i filmów na podstawie opisu, a nawet dokonywać korekt na wskazanych fotkach.

Użytkownicy Windows znają to z Copilota, który Microsoft implementuje wszędzie, systemowego Notatnika nie wyłączając. O ile jednak Microsoft kładzie na AI duży nacisk, o tyle w przypadku Apple wydaje się to póki co sprawą drugorzędną.

Apple i sztuczna inteligencja – co tu nie gra?

Przykładem może być choćby tegoroczna konferencja WWDC, podczas której producent w ogóle nie poruszył tematu funkcji sztucznej inteligencji. Powstaje więc pytanie – czy Apple nie chce rozwijać AI, czy też po prostu… nie może? Nieoficjalne plotki mówią, że wewnątrz firmy panuje pewien kryzys.

Jest on spowodowany głównie tym, że producent ma bardzo mało specjalistów zajmujących się rozwojem AI, a co więcej – sporo wcześniej zatrudnionych odeszło do konkurencji.

Jedną z takich osób jest Ruoming Pang, który kierował zespołem i odegrał kluczową rolę w kształtowaniu szeroko zakrojonych działań Apple w zakresie trenowania i tworzenia modeli językowych. I co ciekawe – pogłoski głoszą, że zarabiał w Apple 200 milionów dolarów. Konkurencja musiała dać więcej, co dobitnie świadczy o tym, jak cenni są prawdziwi eksperci w dziedzinie sztucznej inteligencji.

 

Apple Intelligence

Między innymi dlatego nie doszło, póki co do zapowiedzianego już spory czas temu odświeżenia Siri, a wdrożenie Intelligence w wielu krajach świata (w tym Polsce) jest hamowane przez restrykcyjne przepisy dotyczące ochrony prywatności.

Odchodzenie specjalistów to dla Apple poważny problem. Zespół ds. modeli bazowych liczy pomiędzy 50 a 60 osób, co jak na takiego giganta jest po prostu śmieszne. A dla użytkowników przekłada się to na brak bardziej zaawansowanych rozwiązań.

Ponadto niektórzy informatorzy mówią wprost, że Apple po prostu… nie ma pomysłu na własne rozwiązania AI i nie za bardzo wie, jaki kawałek tego tortu chciałoby zyskać.

Tim Cook robi dobrą minę do złej gry

Financial Times donosi, że te opóźnienia podważają zaufanie pracowników i lojalnych klientów Apple, a także mogą mieć długoterminowy wpływ na przychody. Prezes Apple, Tim Cook, jest świadomy obaw i zagrożeń ze strony branży, aczkolwiek w godzinnym przemówieniu motywacyjnym ogłosił, że w rozwój AI zostaną zainwestowane takie środki, że Apple stanie się liderem w tym segmencie.

Cóż szkodzi obiecać, prawda? Analitycy podejrzewają, że Cook ma nieco inny plan niż po prostu zatrudnianie kolejnych specjalistów.

Apple iPhone 16e / fot. producenta

Jaki? Ano po prostu przyjść na gotowe, czyli wykupić/przejąć inne firmy, które specjalizują się w budowaniu oraz trenowaniu modeli AI. Czy to pomoże? Cóż – może tak, może nie. Jeśli producent nie będzie mieć pomysłu na to, co właściwie chce osiągnąć, żadne przejęcie nic mu nie da. To tak, jakby mieć gwoździe i młotek, następnie kupić producenta desek, ale nie mieć za bardzo planu, co chce się z nich stworzyć.

Jak więc widać, przed Apple daleka droga do zapowiedzianego „liderowania” w dziedzinie AI. Jak na razie OpenAI, Google oraz Meta to trójca, która rządzi i wyznacza kolejne trendy. Ale że nic nie trwa wiecznie, zobaczymy, co przyniosą kolejne lata. Jeśli jesteś użytkownikiem sprzętów Apple, póki co nie spodziewaj się żadnej rewolucji.

Henryk Tur

Najnowsze artykuły

  • Promocje

Zegarki Amazfit w super promocjach! Można sporo zaoszczędzić, a pewien sklep oferuje trzy raty za darmo

Dobry producent postanowił przecenić swoje smartwatche zarówno u siebie, jak i w wielu sklepach partnerskich.…

20 listopada 2025
  • Longform
  • Telefony

Oto, co niekiedy znaczą aktualne poprawki bezpieczeństwa

Jak ważne jest wsparcie aktualizacjami telefonu? Czasami jest to coś, co decyduje o życiu lub…

20 listopada 2025
  • iQOO
  • Newsy
  • Telefony

Kolejny kompaktowy telefon może zostać anulowany. Szkoda – to mógłby być świetny telefon

Kompaktowy telefon z przepotężną baterią oraz z rewelacyjną specyfikacją może jednak zostać anulowany. Mowa tu…

20 listopada 2025
  • Newsy
  • Telefony

Flagowiec Apple za 6000 złotych znowu z problemami. Kontrola jakości coraz gorsza?

Wydawałoby się, że Apple to synonim dbałości o każdy detal i skrupulatnej kontroli jakości. Tymczasem…

20 listopada 2025
  • Promocje

Ten promocyjny model bije na głowę markę JBL, Xiaomi oraz Samsunga. Za 374 złote nie znajdziesz lepszego głośnika

Jeden z najciekawszych głośników do 500 złotych doczekał się w Polsce przyjaznej przeceny. Niejaki Soundcore…

20 listopada 2025
  • Operatorzy
  • Orange

HA HA HA, takiej „promocji” Black Friday jeszcze nie widziałeś. Po prostu wstyd

Akcje promocyjne Black Friday od zawsze wzbudzały emocje. I prawidłowo, gdyż nie zawsze czarnopiątkowe "okazje"…

20 listopada 2025