>
Kategorie: Newsy Operatorzy Play

UOKiK kontra Play i Netia. Wprowadzają w błąd klientów – będzie kara?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił właśnie zarzuty operatorom Play i Netia. Chodzi o aktywowanie usług, o których klienci nie do końca mają pojęcie. Te skutkują… niższymi cenami.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), poinformował właśnie o postawieniu zarzutów spółkom P4 (operator sieci Play) oraz Netia w związku z praktykami mogącymi naruszać zbiorowe interesy konsumentów.

Play i Netia działają bez świadomej zgody klienta? UOKiK się nie zgadza

O jakie zarzuty chodzi? Te dotyczą automatycznego aktywowania usług dodatkowych bez wyraźnej zgody klientów, a do tego także karania abonentów utratą rabatów za nieterminowe płatności.

fot. UOKIK

Zarówno Play jak i Netia w przekazach reklamowych oraz podczas rozmów sprzedażowych prezentują ceny swoich usług uwzględniające już rabaty – po 5 złotych miesięcznie za wyrażenie zgód marketingowych oraz za wybór faktury w formie elektronicznej.

Konsumenci mogą nie wiedzieć o tym, że cena ta jest już uwarunkowana przez jakiś czynnik. Spółki nie przedstawiają ceny bez rabatów lub informacji o rodzajach i wysokości rabatów uwzględnionych w cenie. Jeśli już to robią, to często w sposób nieczytelny lub na zbyt późnym etapie podpisywania umowy.

fot. UOKIK

Prezentowanie cen z rabatem tak jak cen standardowych może wprowadzać w błąd. Przedsiębiorcy – poprzez podanie niższej ceny – zyskują zainteresowanie klientów, którzy nie wiedzą, że oferta wymaga spełnienia dodatkowych warunków. Konsumenci mają prawo oczekiwać, że cena podana w reklamach, jak i przez telefonicznego konsultanta, jest tą, którą będą płacić. Jeśli jest ona od czegoś zależna, to musi być to od razu wyraźnie zakomunikowane konsumentom.

– mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

fot. UOKIK

Kolejni operatorzy pod lupą UOKiK

Jeśli zarzuty wobec spółek się potwierdzą, grozi im kara w wysokości do 10 procent obrotu. Jednocześnie trwają również postępowania przeciwko innym operatorom, którzy podejmują się podobnych zagrywek. Mowa między innymi o Orange, T-Mobile czy Plus.

Ostatnio UOKiK postawił zarzuty także fintechowi Revolut oraz mPay. Firmy muszą teraz oddać pieniądze poszkodowanym klientom:

https://www.gsmmaniak.pl/1544255/zwrot-i-rekompensata-revolut-mpay-uokik/

Źródło: UOKiK, opracowanie własne

Monika Laflamme

Najnowsze artykuły

  • Newsy
  • Telefony
  • Xiaomi

Być może nawet 7000 mAh, najmocniejszy Snapdragon w historii i kompaktowy OLED LTPO. Ten Xiaomi będzie Twoim ideałem

Xiaomi 16 zapowiada się na ideał kompaktowego flagowca. Z przecieków wynika, że nowy smartfon otrzyma…

30 kwietnia 2025
  • Apple
  • Newsy
  • Telefony

Co wiemy o składanym iPhonie? Oto pigułka wiedzy o specyfikacji, dacie premiery i horrendalnej cenie

Wygląda na to, że coraz pewniejszym jest premiera tego ciekawego urządzenia. Składany Apple iPhone Fold…

29 kwietnia 2025
  • Newsy
  • Telefony
  • Xiaomi

Xiaomi przygotowuje bombę. AMOLED 6,3″, flagowy Snapdragon i bateria minimum 6300 mAh

Do premiery "nowej generacji" flagowców, które będą wyposażone w nowego Snapdragona, pozostało jeszcze trochę czasu.…

29 kwietnia 2025
  • Newsy
  • Telefony
  • Xiaomi

Xiaomi notuje niebotyczny wzrost i staje się numerem 1. Jak tak dalej pójdzie, wszyscy będziemy kupować tylko ich telefony

Xiaomi jest nowym liderem chińskiego rynku smartfonów. Udało im się wyprzedzić Huawei i dzięki potężnemu…

29 kwietnia 2025
  • Longform
  • OnePlus
  • Telefony
  • Wiadomość dnia

Jaki telefon kupić: ex-flagowca czy średniaka? Znam tylko jedną dobrą odpowiedź!

OnePlus 11 dostał nową aktualizację. Ten podwójny ex-flagowiec będzie wspierany przez kolejne 3 lata, a…

29 kwietnia 2025
  • Newsy

6500 mAh, 5G i 5 lat prawdziwego spokoju za 560 złotych. Premiera tego smartfona zmienia zasady gry

iQOO Z10x debiutuje w cenie, która kpi sobie z całej konkurencji. Przy nim nawet CMF…

29 kwietnia 2025