>
Kategorie: Newsy Operatorzy Play

UOKiK kontra Play i Netia. Wprowadzają w błąd klientów – będzie kara?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił właśnie zarzuty operatorom Play i Netia. Chodzi o aktywowanie usług, o których klienci nie do końca mają pojęcie. Te skutkują… niższymi cenami.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), poinformował właśnie o postawieniu zarzutów spółkom P4 (operator sieci Play) oraz Netia w związku z praktykami mogącymi naruszać zbiorowe interesy konsumentów.

Play i Netia działają bez świadomej zgody klienta? UOKiK się nie zgadza

O jakie zarzuty chodzi? Te dotyczą automatycznego aktywowania usług dodatkowych bez wyraźnej zgody klientów, a do tego także karania abonentów utratą rabatów za nieterminowe płatności.

fot. UOKIK

Zarówno Play jak i Netia w przekazach reklamowych oraz podczas rozmów sprzedażowych prezentują ceny swoich usług uwzględniające już rabaty – po 5 złotych miesięcznie za wyrażenie zgód marketingowych oraz za wybór faktury w formie elektronicznej.

Konsumenci mogą nie wiedzieć o tym, że cena ta jest już uwarunkowana przez jakiś czynnik. Spółki nie przedstawiają ceny bez rabatów lub informacji o rodzajach i wysokości rabatów uwzględnionych w cenie. Jeśli już to robią, to często w sposób nieczytelny lub na zbyt późnym etapie podpisywania umowy.

fot. UOKIK

Prezentowanie cen z rabatem tak jak cen standardowych może wprowadzać w błąd. Przedsiębiorcy – poprzez podanie niższej ceny – zyskują zainteresowanie klientów, którzy nie wiedzą, że oferta wymaga spełnienia dodatkowych warunków. Konsumenci mają prawo oczekiwać, że cena podana w reklamach, jak i przez telefonicznego konsultanta, jest tą, którą będą płacić. Jeśli jest ona od czegoś zależna, to musi być to od razu wyraźnie zakomunikowane konsumentom.

– mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

fot. UOKIK

Kolejni operatorzy pod lupą UOKiK

Jeśli zarzuty wobec spółek się potwierdzą, grozi im kara w wysokości do 10 procent obrotu. Jednocześnie trwają również postępowania przeciwko innym operatorom, którzy podejmują się podobnych zagrywek. Mowa między innymi o Orange, T-Mobile czy Plus.

Ostatnio UOKiK postawił zarzuty także fintechowi Revolut oraz mPay. Firmy muszą teraz oddać pieniądze poszkodowanym klientom:

https://www.gsmmaniak.pl/1544255/zwrot-i-rekompensata-revolut-mpay-uokik/

Źródło: UOKiK, opracowanie własne

Monika Laflamme

Najnowsze artykuły

  • Newsy
  • Telefony
  • Vivo

62.5% większa bateria w tym samym rozmiarze, a Ty i tak kupiłbyś Samsunga. Nie potrafię zrozumieć, dlaczego

vivo X200 FE ma potencjał zostać jednym z nielicznych kompaktowych flagowców, które zostaną oficjalnie zaprezentowane…

14 czerwca 2025
  • Promocje

Nikt mnie nie przekona, że istnieje bardziej opłacalny smartwatch do 1000 złotych. I basta

Nikt mi nie wmówi, że przy takiej promocji istnieje lepszy smartwatch do 1000 złotych niż…

14 czerwca 2025
  • Newsy
  • OnePlus
  • Telefony

Uwielbiany OnePlus z ważną aktualizacją. Nowy system wprowadza ciekawe nowości

Nowa wersja OxygenOS 15 trafiła do superśredniaka OnePlus 13R. Producent w aktualizacji zadbał o praktyczne…

14 czerwca 2025
  • Newsy
  • Wiadomość dnia

ManiaK Tygodnia#13 | Huawei rozbija bank, Samsung jak Balerina, a postPC staje się faktem

Po tygodniu urlopu ManiaK Tygodnia powraca w 13 odsłonie. Tym razem będzie o wielkich bateriach,…

14 czerwca 2025
  • Newsy
  • Telefony
  • Vivo

Samsung jest już 100 lat za Chińczykami. Specyfikacja, design i odporność to już nie ich domena

vivo X Fold 5 na papierze wygląda na najbardziej zaawansowany składany telefon w historii. Bije…

14 czerwca 2025
  • Promocje

Wystarczył miesiąc, by ten wytrzymały smartfon z IP68/IP69, teleobiektywem, 68 W i aparatem z OIS staniał kilkaset złotych

Motorola Edge 60 zaledwie w zeszłym miesiącu miała premierę, a dziś kupisz ją kilkaset złotych…

14 czerwca 2025