>
Kategorie: Newsy Operatorzy Play

UOKiK kontra Play i Netia. Wprowadzają w błąd klientów – będzie kara?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił właśnie zarzuty operatorom Play i Netia. Chodzi o aktywowanie usług, o których klienci nie do końca mają pojęcie. Te skutkują… niższymi cenami.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), poinformował właśnie o postawieniu zarzutów spółkom P4 (operator sieci Play) oraz Netia w związku z praktykami mogącymi naruszać zbiorowe interesy konsumentów.

Play i Netia działają bez świadomej zgody klienta? UOKiK się nie zgadza

O jakie zarzuty chodzi? Te dotyczą automatycznego aktywowania usług dodatkowych bez wyraźnej zgody klientów, a do tego także karania abonentów utratą rabatów za nieterminowe płatności.

fot. UOKIK

Zarówno Play jak i Netia w przekazach reklamowych oraz podczas rozmów sprzedażowych prezentują ceny swoich usług uwzględniające już rabaty – po 5 złotych miesięcznie za wyrażenie zgód marketingowych oraz za wybór faktury w formie elektronicznej.

Konsumenci mogą nie wiedzieć o tym, że cena ta jest już uwarunkowana przez jakiś czynnik. Spółki nie przedstawiają ceny bez rabatów lub informacji o rodzajach i wysokości rabatów uwzględnionych w cenie. Jeśli już to robią, to często w sposób nieczytelny lub na zbyt późnym etapie podpisywania umowy.

fot. UOKIK

Prezentowanie cen z rabatem tak jak cen standardowych może wprowadzać w błąd. Przedsiębiorcy – poprzez podanie niższej ceny – zyskują zainteresowanie klientów, którzy nie wiedzą, że oferta wymaga spełnienia dodatkowych warunków. Konsumenci mają prawo oczekiwać, że cena podana w reklamach, jak i przez telefonicznego konsultanta, jest tą, którą będą płacić. Jeśli jest ona od czegoś zależna, to musi być to od razu wyraźnie zakomunikowane konsumentom.

– mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

fot. UOKIK

Kolejni operatorzy pod lupą UOKiK

Jeśli zarzuty wobec spółek się potwierdzą, grozi im kara w wysokości do 10 procent obrotu. Jednocześnie trwają również postępowania przeciwko innym operatorom, którzy podejmują się podobnych zagrywek. Mowa między innymi o Orange, T-Mobile czy Plus.

Ostatnio UOKiK postawił zarzuty także fintechowi Revolut oraz mPay. Firmy muszą teraz oddać pieniądze poszkodowanym klientom:

https://www.gsmmaniak.pl/1544255/zwrot-i-rekompensata-revolut-mpay-uokik/

Źródło: UOKiK, opracowanie własne

Monika Laflamme

Najnowsze artykuły

  • Promocje

Król RTS w rekordowo niskiej cenie. Epic Games właśnie wystawił go za 13,48 zł

Command & Conquer to niekwestionowany król RTS. Seria zadebiutowała w 1998 roku i od tego…

21 listopada 2025
  • Newsy
  • Nothing
  • Telefony

Nothing potwierdza start aktualizacji systemu Nothing OS 4.0 bazującego na Androidzie 16

Nothing w końcu ujawnił datę startu aktualizacji. System Nothing OS 4.0 oparty na stabilnym Androidzie…

20 listopada 2025
  • Operatorzy
  • Play

Operator obniża ceny o 20 złotych. Jeśli go brać, to właśnie teraz

Sieć Play wprowadziła nową promocję Black Week. Tym razem nie dotyczy ona telefonów komórkowych czy…

20 listopada 2025
  • Newsy
  • OnePlus
  • Telefony

Przegrzewający się OnePlus nie radzi sobie ze Snapdragonem – to problem telefonu, na który tak mocno liczyłem

Wszystko wskazuje na to, że OnePlus 15 nie jest tak doskonały, jak się spodziewano, a…

20 listopada 2025
  • Amazfit
  • Newsy
  • Wearables

Wytrzymały, piękny i w odświeżonej wersji. Amazfit T-Rex 3 Pro znów zachwyca dostępnymi funkcjami

Amazfit wprowadza nową, mniejszą wersję modelu Amazfit T-Rex 3 Pro. Zmniejszyła się średnica ekranu względem…

20 listopada 2025
  • Promocje

Jeżeli kupiłeś Samsunga podczas premiery, to możesz zacząć wyrywać sobie włosy. Teraz flagowca kupisz za pół ceny

Samsung Galaxy S25 Edge to bezapelacyjna ciekawostka producenta z bieżącego roku. Podczas premiery flagowiec kosztował…

20 listopada 2025