>
Kategorie: Newsy Operatorzy

Polscy operatorzy kontra klienci. Na co skarżą się Polacy?

Jak polscy operatorzy rozpatrują nasze skargi i reklamacje? Przyjrzał się temu Urząd Komunikacji Elektronicznej. Na co Polacy skarżą się najbardziej? Operatorzy mają zadanie domowe do odrobienia.

Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) przeprowadził właśnie kontrolę procedur rozpatrywania reklamacji przez największych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce. Celem było sprawdzenie, czy przedsiębiorcy przestrzegają obowiązujących przepisów i zapewniają abonentom odpowiedni standard obsługi. Co wyszło z tego badania?

Kontrola objęła sześciu operatorów: T-Mobile, Orange, Netia S.A, Polkomtel (Plus), P4 (Play) i Vectra S.A. Analizie poddano po 120 zgłoszeń reklamacyjnych u każdego z operatorów, dotyczących okresu od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 roku.

Najczęstsze przyczyny reklamacji u polskich operatorów

Abonenci najczęściej zgłaszali problemy związane z:

  • Naliczeniem opłat za usługi dodatkowe, takie jak Premium Rate czy roaming,
  • Brakiem naliczenia przysługujących rabatów, np. za e-fakturę,
  • Problemami technicznymi, w tym brakiem zasięgu, niską prędkością internetu czy wadliwie działającym sprzętem,
  • Włączaniem niezamawianych usług lub przesyłaniem umów niezgodnych z ofertą.

Który operator oferuje nam najwięcej minut wymiennych na wiadomości SMS? / fot. Scanrail, Fotolia

Operatorzy mają swoje na sumieniu

UKE po szczegółowej analizie wszystkich przypadków stwierdził, że operatorzy w większości przypadków przestrzegają procedur rozpatrywania reklamacji. Nie obyło się jednak bez pewnych nieprawidłowości. Wśród najważniejszych Urząd wymienia:

  • Brak pełnych informacji w odpowiedziach na reklamacje,
  • Przekraczanie ustawowego terminu 30 dni na udzielenie odpowiedzi,
  • Niewłaściwe informowanie abonentów o przysługujących im prawach.

W trakcie kontroli wskazano na nieprawidłowości dotyczące przede wszystkim braku w odpowiedzi na reklamację wszystkich elementów wskazanych w Rozporządzeniu reklamacyjnym. Operatorom zdarzało się też nie wysłać odpowiedzi na reklamację w takiej formie, która umożliwiłaby reklamującemu jej zapisanie, przechowywanie i odtwarzanie w dowolnym momencie. Brakowało także często danych identyfikujących pracownika reprezentującego dostawcę usług.

fot. PhotographyByMK, Fotolia

W przypadkach, gdy reklamacje nie zostały uznane, operatorzy argumentowali to m.in. brakiem podstaw do anulowania opłat czy prawidłowym działaniem usług zgodnie z umową. W związku z kontrolą przeprowadzoną przez UKE, Urząd zaleca operatorom:

  • Zapewnienie pełnej i jasnej komunikacji z abonentami w procesie reklamacyjnym.
  • Przestrzeganie terminów odpowiedzi na reklamacje.
  • Dokładne informowanie klientów o przysługujących im prawach i procedurach odwoławczych.

Polacy mają swoich ulubieńców wśród operatorów. Sprawdź, do której sieci przechodzą najchętniej pod koniec 2024 roku:

https://www.gsmmaniak.pl/1522328/przenoszenie-numerow-w-3-kwartale-2024-w-polsce-operatorzy/

Źródło: UKE, opracowanie własne

Monika Laflamme

Najnowsze artykuły

  • Ciekawostki
  • Newsy

Masz dość reklam na YouTube? Spokojnie, zaraz dostaniesz jeszcze dłuższe i niepomijalne reklamy

Wygląda na to, że YouTube niedługo zarzuci Was nowymi, niepomijalnymi reklamami. Google testuje właśnie funkcję,…

16 czerwca 2025
  • Newsy
  • Oppo
  • Telefony

Tymi średniaki OPPO chce zakończyć dominację Samsunga i Xiaomi w średniej półce. Nowe smartfony wkrótce globalnie

OPPO szykuje się do globalnej premiery aż kilku urządzeń. Poza słuchawkami Enco Buds 3, smartwatchem…

16 czerwca 2025
  • Promocje

Mój ulubiony telefon do 2000 złotych staniał w Polsce tak, że nie potrafię go nie polecać najlepszym przyjaciołom

Nothing Phone 3a Pro to moim skromnym zdaniem jeden z najlepszych telefonów do 2000 złotych.…

16 czerwca 2025
  • Promocje

To FPS, który wciąga jak bagno. Kooperacyjną strzelankę dorwiecie teraz za 16 zł

Sker Ritual – to bez wątpienia FPS, który można określić mianem niedocenionego. Teraz każdy z…

16 czerwca 2025
  • Bankowość
  • Newsy

Ten komunikat od Santander może zaskoczyć wielu klientów. Jedna decyzja może Was sporo kosztować

Wydany swego czasu komunikat przez Santander może zaskoczyć wielu klientów. Popularny bank poinformował użytkowników o…

16 czerwca 2025
  • Newsy
  • Telefony
  • Vivo

Taka specyfikacja w takim telefonie musi się podobać. Wszystko jest na swoim miejscu, a cena nie straszy

Być może nie najlepszy na rynku i być może nie najwydajniejszy. Ale na pewno bardzo…

16 czerwca 2025