>
Kategorie: Newsy Operatorzy

Ogromna kara dla Vectry. Odda pieniądze Polakom

UOKiK ukarał Vectrę grzywną w wysokości ponad 68 milionów złotych. Operator musi też oddać pieniądze klientom. To dlatego, że Vectra zmieniała warunki i ceny umów w trakcie ich trwania.

UOKiK po raz kolejny prześwietlił działania firmy Vectra. Operator znów znalazł się pod lupą polskiego urzędu w związku z potencjalnymi podwyżkami cen usług z września 2022 roku.

Vectra podwyższała ceny w trakcie trwania umowy

To wtedy Vectra zaczęła stosować w umowach z konsumentami klauzule upoważniające do zmian obowiązujących warunków. Chodzi o wprowadzanie podwyżek, jak i nowych, dotychczas nieprzewidzianych, opłat. Mogły być one powodowane wzrostem inflacji, ale także dotyczyć innych niedookreślonych okoliczności, np. polepszenia funkcjonalności.

fot. uokik

Co istotne, postanowienia te były napisane w niejasny sposób, a konsumenci nie mieli możliwości przewidzieć, jaki będzie ich wpływ na wysokość rachunków. Tym samym klienci nie mieli żadnego wpływu na zmiany w cennikach operatora, bez wyrażenia na takie działania zgody.

Jak ustalił Prezes UOKiK, Vectra wykorzystała klauzule i modyfikowała umowy w oparciu o zmianę wysokości wskaźnika inflacji. W tym samym czasie nowym klientom spółka dalej oferowała zawarcie umowy na starych cenach. Potem nowym klientom operator potrafił w krótkim czasie przesłać wiadomość o podwyżkach:

Nieakceptowalny dla mnie jest fakt, że umowa została zawarta od 1 grudnia 2023 a już po 3 miesiącach od marca 2024 opłata jest indeksowana. Jeżeli Vectra widzi wzrost kosztów działalności, to od samego początku cena za usługę powinna być wyższa, bo w ostatnich 3 miesiącach nie nastąpiły żadne istotne zdarzenia gospodarczo-ekonomiczne, które wpłynęłyby na wzrost cen.

– tłumaczy jeden z poszkodowanych klientów operatora.

fot. uokik

Bolesna kara i zwrot pieniędzy dla klientów

W związku z tymi bulwersującymi praktykami prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na Vectrę karę finansową w wysokości ponad 68 milionów złotych. Spółka musi także zwrócić uprawnionym konsumentom sumę zapłaconych przez nich podwyżek abonamentowych.

Vectra ma także obowiązek poinformować na swojej stronie internetowej oraz na Facebooku o zaprzestaniu stosowania klauzul łamiących prawo konsumentów.

https://www.gsmmaniak.pl/1520278/internet-vectra-problemy-podejscie-do-klienta/

Źródło: UOKiK opracowanie własne

Monika Laflamme

Najnowsze artykuły

  • Newsy
  • Operatorzy

Revolut już jest operatorem! Daje dorodną paczkę w roamingu UE i USA

Rozpędzony fintech Revolut wprowadza do swojej oferty kolejne nowości. Tym razem zaoferuje własne usługi telekomunikacyjne.…

30 kwietnia 2025
  • Motorola
  • Telefony
  • Testy
  • Wiadomość dnia

Wygląda jak flagowiec za 6000 zł, kosztuje ułamek tego. Test telefonu, który w promocjach będzie hitem

Motorola Edge 60 Fusion jest już u mnie na testach wystarczająco długo, bym mógł podzielić…

30 kwietnia 2025
  • Gry i aplikacje
  • Newsy

mObywatel padł ofiarą hakerów. Zmasowany atak na rządową aplikację

Ogromny atak hakerski przeprowadzono dzisiaj na rządową aplikację mObywatel. Polacy stracili dostęp do kluczowych e-usług.…

30 kwietnia 2025
  • Newsy
  • Samsung
  • Telefony

Jeszcze poczekasz na ważną aktualizację Galaxy S25, ale użytkownicy starszych Samsungów nie mają się czym przejmować

Majowa aktualizacja dla serii Samsung Galaxy S25 nie przyniesie zapowiadanych nowości. Zamiast usprawnień aparatu i…

30 kwietnia 2025
  • Newsy
  • OnePlus
  • Telefony

OnePlus oficjalnie potwierdza, że ich najlepszy telefon w historii nigdy nie trafi do Polski

To już ostateczne i oficjalne - OnePlus 13T nie trafi do sprzedaży w Polsce. Poza…

30 kwietnia 2025
  • Newsy

Sprawdź, jak wypada RTX 5060 w laptopach. Czy warto będzie kupić nowy sprzęt z kartą Nvidii?

Nowy układ graficzny Nvidia RTX 5060 dla laptopów pojawił się w bazie Geekbench. GPU w…

30 kwietnia 2025