>
Kategorie: Newsy

Amazon robił Polaków w balona. Zapłaci za to ponad 30 milionów 

Amazon ma poważny problem w Polsce – UOKiK nałożył na firmę 31 milionów złotych kary. To za nagminne wprowadzanie klientów w błąd.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Polsce tym razem wziął pod lupę Amazon. Wątpliwości Urzędu wzbudziły praktyki dotyczące wprowadzania w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży, dostępności produktów czy terminów dostaw – a to tylko część zarzutów.

[..] W wydanej wobec Amazona decyzji zakwestionowaliśmy wprowadzanie konsumentów w błąd, w tym praktyki zaliczane do tzw. dark patterns, czyli nakładanie presji na konsumentów przez wyświetlanie licznika czasu, w którym powinno być złożone zamówienie, pomimo braku gwarancji dostawy w tym terminie

– mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Kupiłeś przedmiot? Amazon może anulować zamówienie

Pierwszy zarzut UOKiK dotyczy braku pewności zamówienia. Klient, który zamówił produkt na platformie i już niego zapłacił, mógł wcale go nie otrzymać. Przykładowo, spółka wielokrotnie anulowała zamówienia złożone na popularne czytniki e-booków.

Złożenie zamówienia i otrzymanie jego potwierdzenia nie było więc równoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży. Jest to jedynie oferta nabycia produktu, która nie jest wiążąca dla firmy, a nawet po zapłacie Amazon może anulować zamówienie.

fot. UOKiK

Rewelacyjna nowość w Revolut. Podziękuje za nią każdy ManiaK podbijający Świat

Informację o tym fakcie znajdziemy co prawda w warunkach sprzedaży oraz na ostatnim etapie zakupów na platformie, ale nie jest ona wcale tak łatwo dostępna – napisana jest bowiem ewidentnie specjalnie szarą czcionką na białym tle, na samym dole strony.

To, czego Amazon nie chowa natomiast przed nami to duże napisy typu „Kup teraz” czy „Przejdź do finalizacji zakupu”. Tym samym Amazon wprowadza konsumentów w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży.

Co więcej, klienci skarżyli się urzędowi, że informacja o anulowaniu zamówienia pojawia się długo po jego złożeniu – w przypadku czytników e-booków był to aż miesiąc. W tym czasie nasze zamrożone pieniądze wciąż znajdują się u Amazona.

fot. UOKiK

To jeszcze nie koniec problemów na platformie. Podczas składania zamówienia wyświetla się licznik, wskazujący na to, kiedy produkt dotrze do nas, o ile złożymy zamówienie w określonym terminie. Przy niektórych produktach prezentowana jest też liczba dostępnych sztuk, np.:

liczba dostępnych sztuk: 2. Zamów w ciągu 2 godz. 38 min.

Tak przekazywane informacje mogą wywoływać presję i zachęcać do szybkiego zakupu. Amazon nic sobie jednak z tych obietnic nie robił i często zdarzało się, że opóźniał wysyłkę. Firma traktuje dane o dostępności i terminie wysyłki jako orientacyjne, jednak sposób ich prezentacji zdecydowanie na to nie wskazuje.

fot. UOKiK

Problemy z gwarancją dostawy

Amazon oferuje także „Gwarancję dostawy”, dzięki której w określonym czasie produkt ma do nas dotrzeć. Jeśli przyjdzie spóźniony, konsument może zwrócić się o zwrot pieniędzy za dostawę.

Klienci przed złożeniem zamówienia nie otrzymują jednak informacji o zasadach działania usługi. Dostępne są one tylko na etapie podsumowania zamówienia. To także nie spodobało się UOKiK-owi.

Za wszystkie te przewinienia Amazon musi zapłacić ponad 31 milionów złotych. Spółka musi także opublikować decyzję na swojej stronie i w swoich mediach społecznościowych. Decyzja nie jest jednak jeszcze prawomocna, a Amazon może odwołać się do sądu.

Aktualizacja – oświadczenie Amazon

Szybka i niezawodna dostawa szerokiej gamy produktów jest jednym z naszych priorytetów. Jednocześnie klienci Amazon.pl mają dostęp do milionów produktów z bezpłatną wysyłką Prime.

Od czasu uruchomienia Amazon.pl w 2021 r., nieustannie inwestujemy i pracujemy, by zapewnić naszym klientom precyzyjną oraz wiarygodną informację o dostawie na etapie finalizacji zamówienia i zdecydowana większość zamówień dociera zgodnie z przewidywanym terminem. Klienci zawsze mogą się z nami skontaktować i otrzymają od nas wsparcie, także w sporadycznych przypadkach wystąpienia opóźnienia lub anulowania zamówienia.

W ciągu ostatniego roku współpracowaliśmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zaproponowaliśmy szereg dobrowolnych rozwiązań mających na celu dalszą poprawę doświadczenia klientów podczas zakupów na Amazon.pl. Ściśle przestrzegamy prawa we wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność i zdecydowanie nie zgadzamy się z wydaną decyzją i karą nałożoną przez Prezesa UOKiK. Będziemy odwoływać się od tej decyzji.– komentuje decyzję Biuro Prasowe Amazon.

https://www.gsmmaniak.pl/1480432/spotify-kursy-wideo-online/

Źródło

Monika Laflamme

Najnowsze artykuły

  • Newsy
  • Nothing
  • Telefony

Nothing potwierdza start aktualizacji systemu Nothing OS 4.0 bazującego na Androidzie 16

Nothing w końcu ujawnił datę startu aktualizacji. System Nothing OS 4.0 oparty na stabilnym Androidzie…

20 listopada 2025
  • Operatorzy
  • Play

Operator obniża ceny o 20 złotych. Jeśli go brać, to właśnie teraz

Sieć Play wprowadziła nową promocję Black Week. Tym razem nie dotyczy ona telefonów komórkowych czy…

20 listopada 2025
  • Newsy
  • OnePlus
  • Telefony

Przegrzewający się OnePlus nie radzi sobie ze Snapdragonem – to problem telefonu, na który tak mocno liczyłem

Wszystko wskazuje na to, że OnePlus 15 nie jest tak doskonały, jak się spodziewano, a…

20 listopada 2025
  • Amazfit
  • Newsy
  • Wearables

Wytrzymały, piękny i w odświeżonej wersji. Amazfit T-Rex 3 Pro znów zachwyca dostępnymi funkcjami

Amazfit wprowadza nową, mniejszą wersję modelu Amazfit T-Rex 3 Pro. Zmniejszyła się średnica ekranu względem…

20 listopada 2025
  • Promocje

Jeżeli kupiłeś Samsunga podczas premiery, to możesz zacząć wyrywać sobie włosy. Teraz flagowca kupisz za pół ceny

Samsung Galaxy S25 Edge to bezapelacyjna ciekawostka producenta z bieżącego roku. Podczas premiery flagowiec kosztował…

20 listopada 2025
  • Promocje

Polska perełka do odebrania w Amazon! To ostatni moment na zgarnięcie hitu

Werewolf: The Apocalypse - Heart of the Forest to polska hybryda przygodówki i RPG, osadzona…

20 listopada 2025