Kategorie: Newsy

Robisz zakupy w tym sklepie? Uważaj, potajemnie dołoży Ci coś do koszyka

UOKiK stawia zarzuty sklepowi internetowemu działającemu w Polsce. Ten do zakupów internetowych sam dokładał klientom produkty, których nie chcieli. Oj, bardzo nieładnie!

Pod lupą UOKiK znalazł się niedawno kolejny sklep internetowy. Tym razem to Duka, czyli szwedzki sklep, w którym kupimy różnego rodzaju artykuły gospodarstwa domowego.

Czym Duka podpadła Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów? Okazuje się, że do UOKiK zaczęli zgłaszać się poszkodowani klienci sklepu, którzy zauważyli, że podczas zakupów zapłacili za więcej produktów, niż powinni!

fot. UOKiK

UOKiK punktuje poważne naruszenia praw konsumentów

Sklep internetowy dokładał bowiem automatycznie do koszyków konsumentów bez ich uprzedniej zgody różnego rodzaju (raczej drobne) produkty – na przykład parasolki. Tym samym to klient musiał zadbać o to, aby produkt wyjąć z koszyka.

Jeśli tego nie zrobił, otrzymywał przesyłkę z dodatkowym produktem. Duka liczyła najpewniej na to, że klienci nie będą chcieli marnować swojego czasu na zwracanie drobiazgów, pogodzą się z pomyłką lub pomyślą, że sami przypadkowo włożyli produkt do koszyka.

Przedsiębiorca nie może podejmować decyzji za konsumentów ani próbować wpływać na ich zamówienia poprzez automatyczne dodawanie produktów do koszyka w sklepie internetowym. Może to bowiem prowadzić do zakupu niechcianego artykułu, którego zwrot wywoła po stronie konsumentów uciążliwości i będzie wymagał poniesienia dodatkowych kosztów przesyłki

– dodaje Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

fot. UOKiK

Jak tłumaczy Urząd, praktyka sklepu może stanowić tzw. dark patterns, czyli wykorzystywanie w nieuczciwy sposób wiedzy na temat zachowań konsumentów w internecie do wpływania na ich decyzje. Nie wiadomo jeszcze, jak wysoką karę otrzyma sklep za takie praktyki.

UOKiK ostrzega też przed innymi działaniami, jakie mogą podejmować sklepy, by zarobić na nieświadomych klientach. To m.in.:

  • Dodatkowe, niezapowiedziane opłaty pojawiające się na ostatnim etapie składania zamówienia.
  • Udostępnienie przycisku do złożenia zamówienia przed zapoznaniem się konsumenta ze wszystkimi opłatami.
  • Fałszywe liczniki czasu – wywieranie sztucznej presji.
  • Niekończące się promocje –  sugerowanie ograniczonego czasu trwania promocji cenowych, podczas gdy obowiązują one bez przerwy.
  • Ukrywanie istotnych informacji o sprzedawanym produkcie lub zasadach transakcji.

Przeczytaj również

https://www.gsmmaniak.pl/1419867/amazon-prime-days-za-darmo-rabat-na-zakupy/

Źródło

Monika Szefler

Najnowsze artykuły

  • Co kupić?
  • Telefony
  • Wiadomość dnia

Z tymi smartfonami zyskasz spokój na lata. Oto telefony dostępne w Polsce z długim wsparciem aktualizacji

Smartfonów na lata w Polsce jest naprawdę sporo do kupienia. Jeżeli zależy Ci na długoletnim…

9 maja 2024
  • Mobvoi
  • Newsy
  • Wearables

Oto sportowy TicWatch w nowej, jeszcze odporniejszej zbroi

Debiutuje TicWatch Pro 5 Enduro, czyli nowa, wzmocniona odsłona sportowego zegarka od Mobvoi. Czym chce…

9 maja 2024
  • Promocje

„Najlepszy smartfon świata” w tej cenie wymiata. Polska promocja ex-flagowca Google to gratka dla łowców okazji

Oficjalna cena Google Pixel 8 i Google Pixel 8a ścięła Cię z nóg? Wcale się…

9 maja 2024
  • Newsy
  • Operatorzy
  • Orange

Orange Flex świętuje – ma dla Ciebie 555 prezentów

Orange Flex na piąte urodziny przygotował konkurs z nagrodami, w którym do wygrania są vouchery…

9 maja 2024
  • Newsy
  • Telefony

Król tanich telefonów otrzyma 4-letnie wsparcie aktualizacji. Nawet jeden aparat nie przyćmi świetnej ceny

Pierwszy smartfon spod szyldu cmf (submarka Nothing) wkrótce trafi do sprzedaży. Będzie nazywać się cmf…

9 maja 2024
  • Newsy
  • Sony
  • Telefony

Japoński samuraj potwierdza premierę. Znam datę debiutu flagowca Sony Xperia 1 VI

Sony potwierdziło premierę nowych smartfonów! Debiut flagowca i średniaka (a może jeszcze jednego modelu) został…

8 maja 2024