fot. JacobST, Fotolia.com
Sklepy w Polsce nie zawsze odpowiednio stosują się do przepisów dyrektywy Omnibus. UOKiK punktuje błędy sprzedawców i ostrzega, że będzie karał za kolejne podobne działania.
Mija już kilka miesięcy od momentu wprowadzenia w życie Europejskiej Dyrektywy Omnibus. To rozwiązanie, które miało chronić konsumentów przed wpadaniem w promocyjne pułapki zastawione na nas przez sklepy.
Według postanowień dyrektywy przedsiębiorcy mają obowiązek umieszczenia obok aktualnej ceny promocyjnej również tej, która w przeciągu ostatnich 30 dni poprzedzających obniżkę była najniższą.
To rozwiązanie, które pozwala na wygodne porównywanie cen, a także wymaga od sprzedawców uczciwego informowania o okazjach.
Z założenia projekt brzmi świetnie, jednak nie trzeba było długo czekać, aż sklepy wynajdą nowe sposoby na to, by przechytrzyć system. Część sprzedawców ma też mieć podobno trudności z właściwym informowaniem o promocjach:
Z naszych dotychczasowych obserwacji i kontroli, a także pytań od przedsiębiorców wynika, że rynek ma trudności z tym przepisem. Nie wszyscy, którzy powinni, prawidłowo obliczają i podają najniższą cenę z 30 dni przed ogłoszeniem obniżki, a jeśli nawet to robią – to w sposób nieczytelny i wprowadzający konsumentów w błąd.
– mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK postanowił więc z tej okazji przygotować poradnik – urząd wyjaśnia jak oznaczać promocje, a czego nie wolno robić.
Fot. uokik.gov
Co najważniejsze, informacja o najniższej cenie z ostatnich 30 dni przed obniżką powinna się znaleźć wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego produktu, a więc:
UOKiK zauważa, że przedawcy często wykorzystują programy lojalnościowe lub oferty wiązane do omijania obowiązku podania najniższej ceny. Informacja o obniżce przysługującej dopiero po aktywacji „kuponu” w aplikacji mobilnej nie zwalnia sklepu z obowiązku podania tej ceny.
Niedopuszczalne jest również pominięcie informacji, czym jest cena z ostatnich 30 dni – sklepy próbują obejść prawo, stosując zabronione określenia typu „cena referencyjna”, „cena omnibus”, czy „było”.
W przypadku zachęcania do zakupu obniżoną ceną konsument musi dostać pełną informację, która umożliwi mu ocenę, czy promocja rzeczywiście jest korzystna. – mówi prezes UOKiK.
Za naruszenie przepisów o cenach Inspekcja Handlowa może nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do nawet 20 tysięcy złotych, a gdyby taka sytuacja się powtarzała – nawet 40 tysięcy złotych.
Prezes UOKiK w przypadku stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może także nałożyć karę w wysokości do 10% obrotu na firmę i do 2 mln zł na osobę zarządzającą.
https://www.gsmmaniak.pl/1405734/google-wcisnie-nam-jeszcze-wiecej-reklam-i-to-w-gmail/
Na stronie mogą występować linki afiliacyjne lub reklamowe.
Werewolf: The Apocalypse - Heart of the Forest to polska hybryda przygodówki i RPG, osadzona…
Aż 6 lat prawdziwego spokoju w zamian za 1200 złotych? To, a nawet znacznie więcej…
Pierwszy składany iPhone od Apple to urządzenie, na które fani czekają od lat. Choć premiera…
RTV EURO AGD przecenia hitowe urządzenia. To smartfon Redmi z aparatem 200 MP, poręczny tablet…
Fani strategii mogą czuć się kokietowani. Epic Games w ramach rozdawnictwa postanowił udostępnić graczom dwa…
Tanich smartwatchy o designie G-Shocka jest wiele, ale to BlitzWolf BW-AT7 robi największe wrażenie -…