>
Kategorie: Newsy Operatorzy

Kolejne 10 lat wolności roamingu w Unii Europejskiej! Zmieni się wiele – na jeszcze lepsze

Od dnia 1 lipca 2022 roku szykują się solidne zmiany związane z „roaming jak w domu” w UE (roaming). Wreszcie ochrona praw konsumenta będzie działać jak należy. Co jest konkretnie planowane, dowiesz się z tego wpisu.

  • UE chce wprowadzić konieczność powiadomienia o dodatkowych opłatach.
  • Taka sama ilość internetu mobilnego ma być dostępna w kraju oraz za granicą.
  • Stawia się na powszechność informacji w celu uświadomienia klienta.

Nowe przepisy w „Roam Like at Home” w UE

Pięć lat temu dokonała się rewolucja jeżeli chodzi o roaming w UE. Wszystko to za sprawą inicjatywy „Roam Like at Home”. Została wprowadzona dokładnie 15 czerwca 2017 roku w wyniku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE. Zasada ta ustanowiła zrównanie cen za połączenia (głosowe, SMS-owe lub transfer Internetu) wykonywanych na terenie UE w stosunku do krajowych operatorów.

Teraz inicjatywa została przedłużona na kolejne 10 lat, czyli do 2032 roku. W ramach nowelizacji doczekamy się kilku korzystnych zmian. Nareszcie konsument został dostrzeżony jako najważniejszy podmiot w gospodarce. Firmy i obywatele namacalnie odczują skutki nowych regulacji. Korzystanie z usług stanie się dogodniejsze oraz bardziej przejrzyste.

Nowością w „Roam Like at Home” jest koncentracja na jakości obsługi. Oznacza to, że konsumentom należy oferować takie same usługi za granicą jak i w kraju macierzystym. Pod warunkiem że dana usługa jest dostępna tu i tu. Jeżeli w swojej ojczyźnie posiadasz obsługę sieci 5G, masz mieć to zagwarantowane również w krajach Uni Europejskiej.

fot. mobilenetcompanion.co.uk

Podróżując za granice często, dochodzi do sytuacji przełączanie się na sieci nieznane, które naliczają horrendalne opłaty. Od teraz operator ma obowiązek Cię o tym poinformować, co więcej jeśli opłaty wzrosną do górnego określonego limitu, powinien również automatycznie wyłączyć taką „przyjemność”.

Od teraz operatorzy są zmuszeni do informowania swoich klientów o jakości usługi oraz wysyłania SMS-a z informacją, czy istnieje możliwość wzrostu jej opłaty.

Dodatkowo jeśli klient nie może uzyskać dostępu do ujednoliconego numeru alarmowego, jakim jest 112; operator będzie musiał zapewnić alternatywne, w pełni bezpłatne rozwiązanie.

Źródła: 1, 2

Patryk Zimowski

Najnowsze artykuły

  • Promocje

Polski hit kusi wyśmienitą ceną w wysokości 11,99 zł. Za te pieniądze nic lepszego nie znajdziecie!

Polski hit Techlandu, a mianowicie Dying Light objęty został sympatyczną promocją na platformie Steam. W…

15 czerwca 2025
  • Fairphone
  • Newsy
  • Telefony

To właśnie ten model jest prawdziwą definicją smartfona na lata. Sprawdź cenę, design i specyfikację na chwilę przed premierą

Fairphone 6 to smartfon na lata. Długoletnie wsparcie aktualizacyjne producenta wraz z modułową konstrukcją docenią…

15 czerwca 2025
  • Promocje

Ta strategia turowa jest tak tania, że aż przetarłem oczy ze zdziwienia. Teraz zgarniecie ją za 14,29 zł!

Strategia turowa z bardzo znanego uniwersum trafiła na fenomenalną promocję. Teraz każdy z Was doda…

15 czerwca 2025
  • Newsy
  • Oppo
  • Telefony

Nowy średniak OPPO ze Snapdragonem 8s Gen 4, aż 16 GB RAM i płaskim OLED 144 Hz stanie naprzeciwko POCO F7

OPPO szykuje swojego średniaka, który stanie naprzeciwko POCO F7. Do debiutu przygotuje się bowiem OPPO…

15 czerwca 2025
  • OnePlus
  • Tablety
  • Testy
  • Wiadomość dnia

Test OnePlus Pad 3. To jeden z najlepszych tabletów z Androidem? Sprawdziłem!

OnePlus Pad 3 to jeden z najciekawszych tabletów z Androidem ostatnich miesięcy. Świetny ekran, solidna…

15 czerwca 2025
  • Huawei
  • Newsy
  • Telefony

Zobacz na żywo, dlaczego to bezapelacyjnie najlepszy telefon do zdjęć 2025 roku

Huawei Pura80 Ultra na żywo imponuje przesuwnym mechanizmem aparatu ze zmiennym zoomem. Czegoś takiego w…

15 czerwca 2025