Kategorie: Longform Microsoft Newsy Nokia

Czy Nokię można jeszcze uratować? Tak, ale przyda się jakiś cud


Rynkowe udziały spadają, podobnie rzecz się ma z ceną akcji. Analitycy i branżowi eksperci widzą przyszłość w ciemnych barwach, a użytkownicy pytają, co się stało z tą firmą. O kim mowa? O Nokii, która od pewnego czasu nie przypomina już potężnej korporacji trzęsącej branżą, lecz prowincjonalnego producenta pogrążanego w kryzysie. Im bardziej Finowie zapewniają, że to przejściowy kryzys, tym częściej pojawiają się opinie, że firma jest już martwa. Czy legendarną markę faktycznie czeka bankructwo i wymazanie z mapy sektora IT?

808 Pure View - światło w tunelu, czy gwóźdź do trumny? / fot. Nokia

Na temat Nokii naczytałem się ostatnio całkiem sporo. Bogactwo informacji, dotyczących tej firmy wynika oczywiście z tego, że sporo się wokół niej (a także wewnątrz niej) dzieje. W 95% są to doniesienia, które mogą doprowadzić do depresji fanów marki, a zwłaszcza jej akcjonariuszy. Kiedy jednak czyta się te newsy pojedynczo, to nie wywierają one aż tak negatywnego wrażenia. Kilka dni temu moim oczom ukazał się jednak długi tekst Eldara Murtazina, w którym zebrał on najświeższe newsy i podsumował fakty. Wpis na temat fińskiej firmy i jej obecnej sytuacji chodził mi po głowie już od dłuższego czasu. Po lekturze „kompendium wiedzy o Nokii” autorstwa rosyjskiego blogera stwierdziłem, że trzeba to zrealizować, ale jednocześnie zrobiło mi się żal Finów – wiele wskazuje na to, że niedługo ich ukochana marka, symbol fińskiej pracowitości, jakości i niezawodności może przestać istnieć.

Nie będę ukrywał, iż nie zgadzam się z częścią zarzutów, jakie Murtazin wysuwa pod adresem Nokii. Rosjanin szczerze nie cierpi Stephena Elopa, gardzi nim i całą winę za tragiczną sytuację firmy zrzuca na jej CEO. Nie twierdzę, że Elop nie dołożył swojej cegiełki do obecnego kryzysu Nokii. Napiszę nawet, że postawił cały mur i poważnie przyczynił się do degradacji korporacji, ale musimy mieć na uwadze, iż w firmie już wcześniej działo się źle i obecnie dostrzegamy też echa kiepskich decyzji z przeszłości. Murtazin „podziwia” Elopa za to, iż udało mu się w krótkim czasie unicestwić światowego lidera sektora mobilnego i doprowadzić go na skraj bankructwa. Być może jednak przeceniamy tu rolę Elopa – należy się zastanowić, czy Nokia miała na siebie pomysł kilka lat temu i czy sumiennie realizowała obraną strategię? Nie można także zapominać, że Elop nie jest panem i władcą Nokii – razem z nim pracuje cały sztab ludzi, a ich poczynania są (a przynajmniej powinny być) kontrolowane przez radę nadzorczą firmy i cały szereg jej akcjonariuszy. Przejdźmy jednak do konkretów, ponieważ tych ostatnio nie brakowało.

Restrukturyzacja w pełni – masowe zwolnienia

W pierwszej połowie czerwca przedstawiciele Nokii poinformowali, iż Nokia musi być nadal reorganizowana, jeśli ma przetrwać obecną zawieruchę. Innymi słowy oznacza to zwolnienia. I to całkiem poważne zwolnienia – do końca 2013 roku pracę w fińskiej firmie ma stracić kolejne 10 tys. osób, czyli 1/5 obecnej załogi (Nokia zatrudnia ponad 53 tys. ludzi; Nokia Siemens Networks daje pracę kolejnym 70 tys.). Restrukturyzacja oznacza m.in. zamknięcie zakładów w Finlandii, Niemczech i Kanadzie. Zamrożona ma być także spora część R&D (prace badawczo-rozwojowe), czyli to, co stanowi o sile wielkich korporacji. Samsung inwestuje w badania miliardy dolarów, dzięki czemu wiedzie dziś prym m.in. na rynku mobilnym.

Nokia pozbywa sie ludzi, którzy zbudowali jej potęgę / Fot. olly, Fotolia

Wspomniane działania mają ograniczyć wydatki, uprościć zarządzanie i w efekcie wzmocnić pozycję firmy na rynku. O ile można w ten sposób tłumaczyć zwolnienia, to uśmiercanie prac badawczych nie może wzmocnić pozycji firmy na rynku (przynajmniej w dłuższej perspektywie – krótkoterminowo można oczywiście wykazać w ten sposób spore oszczędności). Nokia chce ograniczyć wydatki, ponieważ potrzebuje funduszy na swój główny cel – rozszerzenie serii Lumia i wprowadzenie tych smartfonów na rynek w różnych kategoriach cenowych. Korporacja chce się także skoncentrować na lepszym marketingu i systemie sprzedaży. Tutaj przewidziano mniejsze oszczędności. Co więcej, Nokia nadal zamierza pompować olbrzymie sumy w reklamę. Z jednej strony ma to oczywiście sens, ale należy sobie zadać pytanie, czy niepowodzenia duetu Nokia-Microsoft leżą tylko po stronie kiepskiego marketingu?

Maciej Sikorski

Najnowsze artykuły

  • Promocje

Huawei ma masę pomysłów na prezenty komunijne. Trwają promocje

Huawei rusza z majową promocją z okazji zbliżającego się sezonu komunijnego. Producent przecenia smartwatche, słuchawki…

6 maja 2024
  • Newsy
  • OnePlus
  • Telefony

Dawno nie widziałem tak kolosalnego kroku wstecz. Po prostu nie zgadzam się, żeby ten flagowiec był tak brzydki

Jak będzie wyglądać OnePlus 13? Jeśli tak, jak na dzisiejszych renderach, to mamy przepis na…

6 maja 2024
  • Promocje

Super promocja Media Markt! Kup miotełkę do kurzu i zdobądź Nintendo Switch w najniższej cenie w Polsce

W sklepie Media Markt trwa świetna akcja promocyjna! Wydaj 1000 zł, a otrzymasz rabat aż…

6 maja 2024
  • Newsy
  • Sony
  • Telefony

Tylko jednym elementem wyposażenia Sony Xperia 1 VI sprawiła, że naprawdę chcę ją kupić. Mam też drugi powód

Bardzo kibicuję sukcesowi Sony Xperia 1 VI. Ma wszystko, by nareszcie trafić do masowego klienta…

6 maja 2024
  • Newsy
  • Samsung
  • Telefony

Baterie smartfonów Samsung przetrwają więcej, a wcale nie urosną

Seria Samsung Galaxy S25 może pracować na baterii dłużej pomimo tego, że akumulatory wcale nie…

6 maja 2024
  • Newsy
  • Telefony
  • Vivo

1″ matryca. 1 TB pamięci. Jeden, by wszystkim rządzić. Oto cena flagowca ostatecznego, którego będziesz pożądać

vivo X100s, vivo X100s Pro i vivo X100 Ultra będą jednym tchem wymieniane wśród najlepszych…

6 maja 2024