Kategorie: Ciekawostki Newsy Telefony

Dzięki unijnemu „prawu do naprawy” dowiemy się, które sprzęty możemy łatwo i tanio naprawić

Czy urządzenia elektroniczne już wkrótce staną się bardziej wytrzymałe, a ich naprawa będzie prostsza i tańsza? To może się wydarzyć, przynajmniej w Unii Europejskiej – Komisja Europejska przegłosowała bowiem dokument, który ma zobligować producentów do zwiększenia możliwości w zakresie naprawy sprzętów oraz ich dłuższego serwisowania.

„Sprzęty-jednorazówki” – takie niezbyt zabawne określenie stało się już normą, jeśli wypowiadamy się o współczesnych smartfonach, laptopach, tabletach czy innych urządzeniach elektronicznych.

Producenci nierzadko starają się maksymalnie utrudnić nam możliwość naprawy, stosując różnorodne triki w budowie urządzeń, szybko kończąc proces wsparcia technicznego czy też windując ceny części i podzespołów.

Ta praktyka już wkrótce może zostać jednak solidnie ukrócona.

„Prawo do naprawy” to krok w bardzo dobrą stronę

Komisja Europejska przyjęła bowiem dokument roboczo nazwany „prawem do naprawy”. który ma ułatwić europejskim klientom ewentualne naprawy sprzętów i sprawić, że będzie to po prostu bardziej opłacalne i przejrzyste.

W tym celu organy unijne wkrótce nałożą na producentów szereg wymogów, a także umożliwi konsumentom wybranie produktów, które będą cechować się długą przydatnością.

W tym celu ma zostać stworzony specjalny, obowiązkowy system oznaczania produktów pod kątem łatwości naprawy i dostępu do poszczególnych podzespołów – dodatkowo mamy być poinformowani o średnim czasie żywotności urządzenia notowanym w momencie jego zakupu według danych pochodzących od niezależnych agencji certyfikacyjnych.

Pierwszy krok w tym kierunku ma zamiar postawić Francja – już do stycznia 2021 roku wszystkie smartfony, laptopy i inne urządzenia elektroniczne zostaną oznaczone specjalną skalą w zakresie od 1 do 10 opisującą łatwość naprawy sprzętu.

Można oczekiwać, że wkrótce w ślad za tym krajem podążą także inne państwa wchodzące w skład UE.

Europejczycy chcą prostszych do naprawy sprzętów

Te działania absolutnie nie są przypadkowe – jak pokazują badania, aż 77% Europejczyków woli naprawić swoje urządzenia niż zastępować je nowymi, z kolei 79% respondentów uważa, że producenci powinni być prawnie zobowiązani do ułatwienia naprawy sprzętów lub wymiany ich poszczególnych części.

Co by nie mówić – takie stanowisko zdecydowanie nie jest zaskakujące.

Kto może mieć kłopoty?

Nie da się ukryć, że jednym z koncernów, które znajdą się na cenzurowanym wraz z wprowadzeniem nowych regulacji, będzie Apple.

Nic w tym dziwnego, bowiem koncern z Cupertino jest znany ze stosowania zaporowych stawek za naprawy swoich smartfonów czy laptopów, ale i nie tylko – wiele mówi się chociażby o kosztach naprawy HomePoda Mini, które zostały wycenione na 79 dolarów przy posiadaniu usługi AppleCare+. Tymczasem nowe urządzenie kosztuje… 20 dolarów więcej.

Koncern z Cupertino jest także znany z utrudniania napraw swoich urządzeń – wielokrotnie wspominaliśmy o braku możliwości wymiany przycisku głównego bez wsparcia autoryzowanego serwisu, a ostatnio okazało się, że aparat w iPhone 12 nie może być wymieniony bez uzyskania dostępu do urządzenia za pośrednictwem aplikacji udostępnianej za pośrednictwem chmury wyłącznie certyfikowanym serwisom.

Takie przykłady – nie tylko ze strony Apple – można mnożyć bez liku.

Wkrótce powinniśmy także być świadkami nowych obowiązków producenckich w zakresie zapewnienia odpowiednich standardów napraw czy też żywotności urządzeń – do tego potrzebne jednak będą kolejne prace legislacyjne ze strony Komisji Europejskiej.

Sprzęty-jednorazówki odejdą do lamusa?

To oczywiście dopiero pierwszy krok w stronę zapewnienia odpowiedniego wsparcia nabywcom sprzętu elektronicznego i miejmy nadzieję, że ta sytuacja ulegnie dalszemu rozwojowi.

Era jednorazowych sprzętów pewnie nie skończy się zbyt szybko, ale jeżeli kiedyś uda się tego dokonać, to z pewnością będziemy mieć do czynienia z olbrzymim sukcesem.

Być może wtedy przestaniemy nabierać się na teksty o „współpracy z naturą”, jednocześnie napotykając się na przykłady działań, które zmuszają nas do zakupu nowych urządzeń.

źródło

Amadeusz Cyganek

Najnowsze artykuły

  • Słuchawki
  • Testy
  • Wiadomość dnia

Test Fresh ’n Rebel Clam Fuse. Idealne na lato

Fresh ’n Rebel Clam Fuse to bezprzewodowe nauszne słuchawki, które nie tylko zachwycają przyjemnym dla…

12 maja 2024
  • Apple
  • Newsy
  • Wearables

Apple Watch X na zdjęciach. Kamera na froncie kupi nieprzekonanych?

Apple Watch X pozuje na grafikach koncepcyjnych. Największa zmiana to obecność kamerki do rozmów na…

12 maja 2024
  • Promocje

Najbardziej opłacalny Samsung w Polsce z baterią 6000 mAh w kozackiej cenie

Samsung Galaxy M34 5G ma baterię 6000 mAh, ekran Super AMOLED 120 Hz i aparat…

12 maja 2024
  • Huawei
  • Newsy
  • Telefony

Jeden z najlepszych producentów smartfonów z Androidem rezygnuje z… Androida

HUAWEI kiedyś niemal zdetronizował Samsunga, później niemal zniknął z rynku smartfonów, a teraz wraca do…

11 maja 2024
  • Apple
  • Newsy
  • Telefony

Nowy Apple iPhone 16 Pro będzie 20% lepszy. Przekona Cię to do zakupu?

Nowy Apple iPhone 16 Pro doczeka się w tym roku nowego, jaśniejszego wyświetlacza? Wszystko na…

11 maja 2024
  • Google
  • Gry i aplikacje
  • Newsy

Wiadomości Google same wiedzą, kto pisze. Genialna, użyteczna nowość

Aplikacja Wiadomości Google doczeka się funkcji, która zidentyfikuje piszących do nas wiadomości SMS-owe. Dzięki temu…

11 maja 2024