>
Kategorie: Ciekawostki Newsy Telefony

Dzięki unijnemu „prawu do naprawy” dowiemy się, które sprzęty możemy łatwo i tanio naprawić

Czy urządzenia elektroniczne już wkrótce staną się bardziej wytrzymałe, a ich naprawa będzie prostsza i tańsza? To może się wydarzyć, przynajmniej w Unii Europejskiej – Komisja Europejska przegłosowała bowiem dokument, który ma zobligować producentów do zwiększenia możliwości w zakresie naprawy sprzętów oraz ich dłuższego serwisowania.

„Sprzęty-jednorazówki” – takie niezbyt zabawne określenie stało się już normą, jeśli wypowiadamy się o współczesnych smartfonach, laptopach, tabletach czy innych urządzeniach elektronicznych.

Producenci nierzadko starają się maksymalnie utrudnić nam możliwość naprawy, stosując różnorodne triki w budowie urządzeń, szybko kończąc proces wsparcia technicznego czy też windując ceny części i podzespołów.

Ta praktyka już wkrótce może zostać jednak solidnie ukrócona.

„Prawo do naprawy” to krok w bardzo dobrą stronę

Komisja Europejska przyjęła bowiem dokument roboczo nazwany „prawem do naprawy”. który ma ułatwić europejskim klientom ewentualne naprawy sprzętów i sprawić, że będzie to po prostu bardziej opłacalne i przejrzyste.

W tym celu organy unijne wkrótce nałożą na producentów szereg wymogów, a także umożliwi konsumentom wybranie produktów, które będą cechować się długą przydatnością.

W tym celu ma zostać stworzony specjalny, obowiązkowy system oznaczania produktów pod kątem łatwości naprawy i dostępu do poszczególnych podzespołów – dodatkowo mamy być poinformowani o średnim czasie żywotności urządzenia notowanym w momencie jego zakupu według danych pochodzących od niezależnych agencji certyfikacyjnych.

Pierwszy krok w tym kierunku ma zamiar postawić Francja – już do stycznia 2021 roku wszystkie smartfony, laptopy i inne urządzenia elektroniczne zostaną oznaczone specjalną skalą w zakresie od 1 do 10 opisującą łatwość naprawy sprzętu.

Można oczekiwać, że wkrótce w ślad za tym krajem podążą także inne państwa wchodzące w skład UE.

Europejczycy chcą prostszych do naprawy sprzętów

Te działania absolutnie nie są przypadkowe – jak pokazują badania, aż 77% Europejczyków woli naprawić swoje urządzenia niż zastępować je nowymi, z kolei 79% respondentów uważa, że producenci powinni być prawnie zobowiązani do ułatwienia naprawy sprzętów lub wymiany ich poszczególnych części.

Co by nie mówić – takie stanowisko zdecydowanie nie jest zaskakujące.

Kto może mieć kłopoty?

Nie da się ukryć, że jednym z koncernów, które znajdą się na cenzurowanym wraz z wprowadzeniem nowych regulacji, będzie Apple.

Nic w tym dziwnego, bowiem koncern z Cupertino jest znany ze stosowania zaporowych stawek za naprawy swoich smartfonów czy laptopów, ale i nie tylko – wiele mówi się chociażby o kosztach naprawy HomePoda Mini, które zostały wycenione na 79 dolarów przy posiadaniu usługi AppleCare+. Tymczasem nowe urządzenie kosztuje… 20 dolarów więcej.

Koncern z Cupertino jest także znany z utrudniania napraw swoich urządzeń – wielokrotnie wspominaliśmy o braku możliwości wymiany przycisku głównego bez wsparcia autoryzowanego serwisu, a ostatnio okazało się, że aparat w iPhone 12 nie może być wymieniony bez uzyskania dostępu do urządzenia za pośrednictwem aplikacji udostępnianej za pośrednictwem chmury wyłącznie certyfikowanym serwisom.

Takie przykłady – nie tylko ze strony Apple – można mnożyć bez liku.

Wkrótce powinniśmy także być świadkami nowych obowiązków producenckich w zakresie zapewnienia odpowiednich standardów napraw czy też żywotności urządzeń – do tego potrzebne jednak będą kolejne prace legislacyjne ze strony Komisji Europejskiej.

Sprzęty-jednorazówki odejdą do lamusa?

To oczywiście dopiero pierwszy krok w stronę zapewnienia odpowiedniego wsparcia nabywcom sprzętu elektronicznego i miejmy nadzieję, że ta sytuacja ulegnie dalszemu rozwojowi.

Era jednorazowych sprzętów pewnie nie skończy się zbyt szybko, ale jeżeli kiedyś uda się tego dokonać, to z pewnością będziemy mieć do czynienia z olbrzymim sukcesem.

Być może wtedy przestaniemy nabierać się na teksty o „współpracy z naturą”, jednocześnie napotykając się na przykłady działań, które zmuszają nas do zakupu nowych urządzeń.

źródło

Amadeusz Cyganek

Najnowsze artykuły

  • Honor
  • Newsy
  • Telefony

Na takie smartfony czekam w Polsce. To zabójca flagowców z 8500 mAh i Snapdragonem 8 Elite Gen 5

HONOR szykuje dużą premierę. Nowy HONOR GT 2 Pro może mocno zaskoczyć specyfikacją na czele…

21 listopada 2025
  • Promocje

Król RTS w rekordowo niskiej cenie. Epic Games właśnie wystawił go za 13,48 zł

Command & Conquer to niekwestionowany król RTS. Seria zadebiutowała w 1998 roku i od tego…

21 listopada 2025
  • Newsy
  • Nothing
  • Telefony

Nothing potwierdza start aktualizacji systemu Nothing OS 4.0 bazującego na Androidzie 16

Nothing w końcu ujawnił datę startu aktualizacji. System Nothing OS 4.0 oparty na stabilnym Androidzie…

20 listopada 2025
  • Operatorzy
  • Play

Operator obniża ceny o 20 złotych. Jeśli go brać, to właśnie teraz

Sieć Play wprowadziła nową promocję Black Week. Tym razem nie dotyczy ona telefonów komórkowych czy…

20 listopada 2025
  • Newsy
  • OnePlus
  • Telefony

Przegrzewający się OnePlus nie radzi sobie ze Snapdragonem – to problem telefonu, na który tak mocno liczyłem

Wszystko wskazuje na to, że OnePlus 15 nie jest tak doskonały, jak się spodziewano, a…

20 listopada 2025
  • Amazfit
  • Newsy
  • Wearables

Wytrzymały, piękny i w odświeżonej wersji. Amazfit T-Rex 3 Pro znów zachwyca dostępnymi funkcjami

Amazfit wprowadza nową, mniejszą wersję modelu Amazfit T-Rex 3 Pro. Zmniejszyła się średnica ekranu względem…

20 listopada 2025