>
Kategorie: Ciekawostki Newsy Telefony

Dzięki unijnemu „prawu do naprawy” dowiemy się, które sprzęty możemy łatwo i tanio naprawić

Czy urządzenia elektroniczne już wkrótce staną się bardziej wytrzymałe, a ich naprawa będzie prostsza i tańsza? To może się wydarzyć, przynajmniej w Unii Europejskiej – Komisja Europejska przegłosowała bowiem dokument, który ma zobligować producentów do zwiększenia możliwości w zakresie naprawy sprzętów oraz ich dłuższego serwisowania.

„Sprzęty-jednorazówki” – takie niezbyt zabawne określenie stało się już normą, jeśli wypowiadamy się o współczesnych smartfonach, laptopach, tabletach czy innych urządzeniach elektronicznych.

Producenci nierzadko starają się maksymalnie utrudnić nam możliwość naprawy, stosując różnorodne triki w budowie urządzeń, szybko kończąc proces wsparcia technicznego czy też windując ceny części i podzespołów.

Ta praktyka już wkrótce może zostać jednak solidnie ukrócona.

„Prawo do naprawy” to krok w bardzo dobrą stronę

Komisja Europejska przyjęła bowiem dokument roboczo nazwany „prawem do naprawy”. który ma ułatwić europejskim klientom ewentualne naprawy sprzętów i sprawić, że będzie to po prostu bardziej opłacalne i przejrzyste.

W tym celu organy unijne wkrótce nałożą na producentów szereg wymogów, a także umożliwi konsumentom wybranie produktów, które będą cechować się długą przydatnością.

W tym celu ma zostać stworzony specjalny, obowiązkowy system oznaczania produktów pod kątem łatwości naprawy i dostępu do poszczególnych podzespołów – dodatkowo mamy być poinformowani o średnim czasie żywotności urządzenia notowanym w momencie jego zakupu według danych pochodzących od niezależnych agencji certyfikacyjnych.

Pierwszy krok w tym kierunku ma zamiar postawić Francja – już do stycznia 2021 roku wszystkie smartfony, laptopy i inne urządzenia elektroniczne zostaną oznaczone specjalną skalą w zakresie od 1 do 10 opisującą łatwość naprawy sprzętu.

Można oczekiwać, że wkrótce w ślad za tym krajem podążą także inne państwa wchodzące w skład UE.

Europejczycy chcą prostszych do naprawy sprzętów

Te działania absolutnie nie są przypadkowe – jak pokazują badania, aż 77% Europejczyków woli naprawić swoje urządzenia niż zastępować je nowymi, z kolei 79% respondentów uważa, że producenci powinni być prawnie zobowiązani do ułatwienia naprawy sprzętów lub wymiany ich poszczególnych części.

Co by nie mówić – takie stanowisko zdecydowanie nie jest zaskakujące.

Kto może mieć kłopoty?

Nie da się ukryć, że jednym z koncernów, które znajdą się na cenzurowanym wraz z wprowadzeniem nowych regulacji, będzie Apple.

Nic w tym dziwnego, bowiem koncern z Cupertino jest znany ze stosowania zaporowych stawek za naprawy swoich smartfonów czy laptopów, ale i nie tylko – wiele mówi się chociażby o kosztach naprawy HomePoda Mini, które zostały wycenione na 79 dolarów przy posiadaniu usługi AppleCare+. Tymczasem nowe urządzenie kosztuje… 20 dolarów więcej.

Koncern z Cupertino jest także znany z utrudniania napraw swoich urządzeń – wielokrotnie wspominaliśmy o braku możliwości wymiany przycisku głównego bez wsparcia autoryzowanego serwisu, a ostatnio okazało się, że aparat w iPhone 12 nie może być wymieniony bez uzyskania dostępu do urządzenia za pośrednictwem aplikacji udostępnianej za pośrednictwem chmury wyłącznie certyfikowanym serwisom.

Takie przykłady – nie tylko ze strony Apple – można mnożyć bez liku.

Wkrótce powinniśmy także być świadkami nowych obowiązków producenckich w zakresie zapewnienia odpowiednich standardów napraw czy też żywotności urządzeń – do tego potrzebne jednak będą kolejne prace legislacyjne ze strony Komisji Europejskiej.

Sprzęty-jednorazówki odejdą do lamusa?

To oczywiście dopiero pierwszy krok w stronę zapewnienia odpowiedniego wsparcia nabywcom sprzętu elektronicznego i miejmy nadzieję, że ta sytuacja ulegnie dalszemu rozwojowi.

Era jednorazowych sprzętów pewnie nie skończy się zbyt szybko, ale jeżeli kiedyś uda się tego dokonać, to z pewnością będziemy mieć do czynienia z olbrzymim sukcesem.

Być może wtedy przestaniemy nabierać się na teksty o „współpracy z naturą”, jednocześnie napotykając się na przykłady działań, które zmuszają nas do zakupu nowych urządzeń.

źródło

Amadeusz Cyganek

Najnowsze artykuły

  • Newsy
  • Operatorzy

Revolut już jest operatorem! Daje dorodną paczkę w roamingu UE i USA

Rozpędzony fintech Revolut wprowadza do swojej oferty kolejne nowości. Tym razem zaoferuje własne usługi telekomunikacyjne.…

30 kwietnia 2025
  • Motorola
  • Telefony
  • Testy
  • Wiadomość dnia

Wygląda jak flagowiec za 6000 zł, kosztuje ułamek tego. Test telefonu, który w promocjach będzie hitem

Motorola Edge 60 Fusion jest już u mnie na testach wystarczająco długo, bym mógł podzielić…

30 kwietnia 2025
  • Gry i aplikacje
  • Newsy

mObywatel padł ofiarą hakerów. Zmasowany atak na rządową aplikację

Ogromny atak hakerski przeprowadzono dzisiaj na rządową aplikację mObywatel. Polacy stracili dostęp do kluczowych e-usług.…

30 kwietnia 2025
  • Newsy
  • Samsung
  • Telefony

Jeszcze poczekasz na ważną aktualizację Galaxy S25, ale użytkownicy starszych Samsungów nie mają się czym przejmować

Majowa aktualizacja dla serii Samsung Galaxy S25 nie przyniesie zapowiadanych nowości. Zamiast usprawnień aparatu i…

30 kwietnia 2025
  • Newsy
  • OnePlus
  • Telefony

OnePlus oficjalnie potwierdza, że ich najlepszy telefon w historii nigdy nie trafi do Polski

To już ostateczne i oficjalne - OnePlus 13T nie trafi do sprzedaży w Polsce. Poza…

30 kwietnia 2025
  • Newsy

Sprawdź, jak wypada RTX 5060 w laptopach. Czy warto będzie kupić nowy sprzęt z kartą Nvidii?

Nowy układ graficzny Nvidia RTX 5060 dla laptopów pojawił się w bazie Geekbench. GPU w…

30 kwietnia 2025