, Poradniki

„Takie prawo, że można”. O tym, czym różni się gwarancja od rękojmi

fot. JacobST, Fotolia.com

Te artykuły także cię zainteresują:


Popularne produkty:

  • Wania

    Gwarancja…takie coś w naszym kraju nie istnieje,
    za to istnieje coś takiego, co się zwie – ” jak zwalić winę na konsumenta”.

  • Karol Godlewski

    Wanna – istnieje tylko pytanie czy my jako potencjalni klienci znamy zapisy gwarancji.

  • Qba

    „nie możemy oczekiwać wymiany sprzętu od sprzedawcy jeśli sami podpisaliśmy raport przyjęcia sprzętu do naprawy z tytułu gwarancji.”

    Ależ oczywiście, że możemy, bo skorzystanie z gwarancji nie wyklucza ani nie ogranicza prawa do skorzystania z rękojmii.

  • Karol Godlewski

    @Qba

    Nie w trybie natychmiastowym bo reklamacja jaką złożyliśmy i podpisaliśmy była gwarancyjna.

    W takim wypadku musimy ponownie złożyć reklamację wybierając odt. sprzedawcy.

    • http://www.facebook.com/pages/Nazir/129553720567082 Nazir

      @Karol Godlewski,
      W Carrefour panuje wew. regulamin i zapisy gwarancji i mają w gdzieś UE prawo i Polskie

      Kupiłem tablet za 550 zł. po 4 dniach chciałem oddać i się okazało że nie ma takiej możliwości i mogę albo wywalić do kosza albo dać do naprawy jak coś mi nie działa ?
      Próbowałem go reklamować , więc przyjęli i się okazało że czekałem 30 dni na zwrot mimo że jest 14 dni na rozpatrzenie reklamacji w Polsce .
      Kontakt z dyrektorem Carrefour nic nie pomógł aby zwrot kasy nastąpił z powodu nie dotrzymania terminu naprawy

      Reasumując w Carrefour Polska możesz zapomnieć o zwrocie kasy jak towar Ci nie odpowiada lub nie został naprawiony w 30 dni , masz czekać aż serwis raczy go oddać jako naprawiony i reklamacja nie uznana .
      Jednym słowem już nie kupuję nic w Carrefour jako sprzęt elektroniczny bo Ci mają własne regulaminy wew. i nie respektują prawa UE i Polskiego

      Podobny cyrk jest również w innych małych sklepach i zwrotów nie przyjmują , więc klient albo musiałby podać sprawę do sądu i zapłacić jeszcze dodatkowo albo na straty spisać zakup

      • Soverxdx

        Nie wiem niestety jak reklamowałeś, ani kiedy kupiłeś (po 24.12.2014 czy przed). Jeżeli z gwarancji, to serwis producenta będzie decydował o rozpatrzeniu reklamacji, a większość zastrzega sobie 14 lub 21 dni roboczych od daty otrzymania towaru, który w twoim imieniu przekazuje sprzedawca, który nie ma tu nic do gadania. Jeżeli kupiłeś po 24.12.2014 masz prawo złożyć także reklamację z rękojmi, jeżeli wcześniej to z niezgodności towaru z umową. Tutaj obowiązuje termin 14 dniowy, jeżeli po tym czasie nie otrzymasz informacji o nieuznaniu reklamacji to jest ona z mocy prawa uznana. To nie znaczy że otrzymasz gotówkę, bo sklep może naprawić towar, wystarczy że powoła się na nadmierne koszty wymiany. Nie wiem też z jakiego powodu reklamowałeś, bo np. zdarzają się reklamacje typu „słaba bateria”, lub że aparat robi złe zdjęcia. Serwis odrzuci sprawdzając ilość pikseli aparatu czy zgodna z opisem na opakowaniu, zmierzą jakie napięcie ma bateria itd.
        A procedury wewnętrzne i wszystkie materiały szkoleniowe są praktycznie streszczeniem ustawy więc nie ma czegoś takiego że sklep ma swoje. Polecam wejście na stronę uoikik – prawa konsumenta i poczytać o rękojmi, niezgodności, gwarancji.

        • Qba

          To wejdż i poczytaj bo bzdury wypisujesz, jeśli klin chce wymiany z tytułu rękojmii a sklep samowolnie wyśle towar do serwisu to nie wykona traci reklamacji i będzie musiał zwrócić pieniądze.

          Poza tym wymiana nie jest nadmiernym kosztem, tylko normalną praktyką rynkową.

          • Soverxdx

            Nazir pisze tylko że reklamuje, nie pisze z jakiego powodu.

            Nie będę się kłócił, stanowisko UoKiK :
            „Jeśli konsument żąda wymiany rzeczy lub jej naprawy, przedsiębiorca może odmówić spełnienia tego żądania pod warunkiem, że opcja wskazana przez konsumenta: w porównaniu z drugim z możliwych żądań wymagałaby nadmiernych kosztów – np. żądanie wymiany całego urządzenia na nowe, jeśli uszkodzenie dotyczy jednego elementu o niskiej wartości”

      • Soverxdx

        Dodam jeszcze że sklepy, zarówno małe i duże nie muszą przyjmować zwrotów. Polskie prawo nakłada na nie taki obowiązek tylko gdy umowa została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa, tzn. przez internet, telefon, mail, itd. art. 27–29 ustawy o prawach konsumenta.

        • Qba

          Ale konsument może odstąpić od umowy, gdy towar nie jest zgodny z deklaracjami sklepu, sprzedawcy lub producenta.

          • Soverxdx

            I co sądzisz że klient przychodzi, mówi że to jest niezgodne i dostaje kasę od ręki? Najpierw klient musi musi wykazać wadę, a dokładniej to sprzedawca musi udowodnić że towar posiada/nie posiada wady. A słyszałeś coś takiego jak istotność wady? Przesłanki odstąpienia od umowy? Czytanie nie boli, a może się przydać. Naprawdę na prawakonsumenta.uokik.gov.pl jest przejrzyście wytłumaczone nawet dla laika. Sprzedawca ma przede wszystkim doprowadzić towar do stanu zgodności z umową.

  • http://www.facebook.com/pages/Nazir/129553720567082 Nazir

    Te wszystkie gwarancje i papierki są o kant potłuc w Polsce i jak coś się psuje to wina klienta i trzeba pół roku kombinować z naprawami aby ostatecznie kasę zwrócił producent a nie sklep i sprzedawca
    Gorzej jak coś naprawią i uznają że nie podlega zwrotowi lub wymiana to można zapomnieć o kasie utopionej w błocie

  • Karol Godlewski

    @Nazir

    Pamiętaj, że UOKIK albo inna instytucja może zająć się sprawą.

    • http://www.facebook.com/pages/Nazir/129553720567082 Nazir

      @Karol Godlewski
      Dzwoniłem w mojej sprawie i tych praktyk i zostałem zbyty przez panią z tego urzędu i poradzono mi złożyć sprawę do sądu
      Czyli sprawa nie warta wyprawki …. sprzedałem ten tablet koszmarny w necie komuś za 300 zł. i straciłem 50% ceny po 35 dniach mojej przygody z Carrefour Polska po zakupie tam tabletu Colorovo z win8

      Reasumując już w Carrefour nie kupię żadnego tabletu smartfona laptopa czy innego sprzętu powyżej 100 zł. bo jest problem z oddaniem w 10 dni i odzyskaniem zapłaconej sumy .

      W MM lub Saturn nie miałem problemu ze zwrotem zakupionego sprzętu lub wymiany na coś innego
      Pozdrawiam

    • Taurusileo

      Nieprawda, ani UOKiK, ani UKE, bo UOKiK zajmuje się zbiorowymi sprawami,
      a nie pojedynczego klienta.
      Zaś UKE, będzie doradzał, żeby sprawę zgłaszać do federacji komsumentów, ci zaś różnie
      są takie federacje, że załatwią sprawę na miejscu, a są też takie, że będą olewać.
      I tutaj Nazir ma rację.
      Nie ma zaś racji, jeśli chodzi o zwrot towaru, bo mu się po kilku dniach przestał podobać
      i chciałby oddać lub wymienić na inny.
      W tym przypadku cała sprawa zależy od dobrej woli sprzedawcy.

  • Karol Godlewski

    Odstąpić może ale też zależy co rozumiemy poprzez słowo „niezgodny” bo to ważna kwestia.

  • Karol Godlewski

    UOKIK ma obowiązek interweniować w każdej sprawie po oszacowaniu problemu.


reklama